رابطه کودک و والدین

تحکیم رابطه ی والدین با فرزندان

مهم ترین رابطه با کودک رابطه ای است که با والدین یا مراقب خود برقرار می کند. کودکان از طریق رابطه مثبت والد کودک، دنیای اطراف خود را یاد می گیرند.همانطور که در حال رشد و تغییر هستند، کودکان به والدین خود نگاه می کنند تا بفهمند که آیا ایمن، امن و مورد علاقه هستند یا خیر. همچنین این رابطه پایه ای است که آنها روابط آینده خود را برآن بنا خواهند کرد.

شما می توانید با حضور در لحظه با فرزندتان، گذراندن زمان با کیفیت در کنار هم و ایجاد محیطی که در آن احساس راحتی کند، رابطه مثبت والد فرزندی ایجاد کنید. هیچ کتابی یا رویکرد تضمینی برای درست کردن این رابطه وجود ندارد و احتمالاً در این راه با سختی‌هایی مواجه خواهید شد. با این حال، اگر به بهبود روابط خود ادامه دهید، فرزندتان مطمئناً شکوفا خواهد شد. در ادامه با گروه روانشناسی و مشاوره داناک مشاوره همراه باشید تا اطلاعات بی نظیری در زمینه رابطه کودک و والد بدست آورید.

چرا رابطه خوب بین والدین و فرزند مهم است؟

رابطه والد و کودک رابطه ای است که رشد جسمی، عاطفی و اجتماعی کودک را پرورش می دهد. این پیوند منحصربه فردی است که هر کودک و والدینی می توانند از آن لذت ببرند و آن را پرورش دهند. این رابطه پایه و اساس شخصیت، انتخاب های زندگی و رفتار کلی کودک را می گذارد. همچنین می تواند بر قدرت سلامت اجتماعی، جسمی، روانی و عاطفی آنها تأثیر بگذارد.

برخی از مزایای رابطه خوب بین والدین و فرزندان

  • کودکان خردسالی که با دلبستگی ایمن و سالم به والدین خود رشد می کنند، شانس بیشتری برای ایجاد روابط شاد و رضایت بخش با دیگران در زندگی خود دارند.
  • کودکی که رابطه ای امن با والدین دارد، یاد می گیرد که تحت استرس و در شرایط سخت، احساسات خود را تنظیم کند.و این ناسازگاری کودک با والدین را کاهش می دهد.
  • رشد ذهنی، زبانی و عاطفی کودک را تقویت می کند.
  • به کودک کمک می کند رفتارهای اجتماعی خوش بینانه و با اعتماد به نفس از خود نشان دهد.
  • مشارکت و مداخله سالم والدین در زندگی روزمره کودک، پایه و اساس مهارت های اجتماعی و تحصیلی بهتری را برای فرزندان می گذارد.
  • دلبستگی ایمن به رشد اجتماعی، عاطفی، شناختی و انگیزشی سالم منجر می شود.
  • کودکان همچنین زمانی که رابطه مثبتی با والدین خود داشته باشند، مهارت های حل مسئله قوی را به دست می آورند.

این مطلب را نیز بخوانید: مشاوره کودک

هشت تکنیک فرزند پروری مثبت‌ که می‌تواند به تقویت رابطه شما و فرزندتان کمک کند:

  1. عشق خود را نشان دهید

لمس انسان به صورت محبت آمیز در هر مرحله از زندگی ما برای رشد عاطفی و عصبی زیستی سالم مورد نیاز است. مهم است که فرزندتان چندین بار در طول روز لمس ملایم و محبت آمیز (به عنوان مثال، در آغوش گرفتن) شما را دریافت کند. هر تعاملی را به عنوان فرصتی برای برقراری ارتباط با فرزندتان در نظر بگیرید. با عبارات گرم از آنها استقبال کنید، تماس چشمی برقرار کنید، لبخند بزنید و تعامل صادقانه را تشویق کنید.

  1. بیشتر وقت ها بگویید “دوستت دارم“.

اغلب به طور ضمنی گفته می شود که ما فرزندانمان را دوست داریم، اما مطمئن شوید که هر روز بدون توجه به سن آنها به آنها بگویید. حتی زمانی که فرزند شما کاری را انجام می دهد که شما دوست ندارید. این می تواند فرصتی عالی باشد تا به آنها یادآوری کنید که بدون قید و شرط آنها را دوست دارید. یک “دوستت دارم” ساده می تواند تاثیر زیادی بر رابطه طولانی مدت شما با فرزندتان داشته باشد.

  1. مرزها، قوانین و پیامدها را تعیین کنید

کودکان در حین رشد و یادگیری در مورد دنیای اطراف خود به ساختار و راهنمایی نیاز دارند. با فرزندان خود در مورد آنچه از آنها انتظار دارید صحبت کنید و مطمئن شوید که آنها درک می کنند. زمانی که قوانین زیر پا گذاشته می شوند مطمئن شوید که پیامدهای مناسب سن را در نظر بگیرید.

  1. گوش کنید و همدلی کنید

ارتباط با گوش دادن شروع می شود. سعی کنید مسائل را از دیدگاه فرزندتان ببینید و احترام متقابل را تقویت کنید.احساسات فرزندتان را بپذیرید، به او نشان دهید که درک می کنید، و به او اطمینان دهید که برای کمک به هر چیزی که او نیاز دارد حاضرید. سعی کنید مسائل را از دید فرزندتان ببینید. با گوش دادن و همدلی با فرزندتان، شروع به پرورش احترام متقابل خواهید کرد.

  1. باهم بازی کنید؛ بازی دو نفره

بازی برای رشد کودک بسیار مهم است. این ابزاری است که از طریق آن کودکان مهارت های زبانی را گسترش می دهند، احساساتشان را ابراز می کنند، خلاقیت را پرورش می دهند و در مورد مهارت های اجتماعی یاد می گیرند. علاوه بر این، این یک راه سرگرم کننده برای تقویت رابطه خود با فرزندتان است. مهم نیست چه بازی می کنی. نکته کلیدی این است که فقط ازحضور یکدیگر لذت ببرید و به فرزندتان توجه کنید.

با حواس جمع در دسترس فرزندتان باشید

اختصاص دادن فقط 10 دقیقه در روز برای صحبت با کودک، بدون حواس پرتی، می تواند تفاوت بزرگی در ایجاد عادات ارتباطی خوب ایجاد کند. تلویزیون را خاموش کنید، وسایل الکترونیکی خود را کنار بگذارید و زمانی با کیفیت را با هم بگذرانید. فرزند شما باید بداند که شما معتقدید علیرغم حواس‌پرتی‌ها و استرس‌های زیادی که در زندگی دارید، او در زندگی شما اولویت دارد.

این مطلب را نیز بخوانید: راهکارهای تضمینی برای افزایش اعتماد به نفس کودکان

  1. با هم غذا بخورید

غذا خوردن در کنار هم به عنوان یک خانواده اغلب می تواند منجر به گفتگوی عالی و زمانی مناسب برای پیوند با فرزند شما شود. همه را تشویق کنید تا تلفن ها یا سایر دستگاه های خود را کنار بگذارند و به سادگی از همراهی یکدیگر لذت ببرند. زمان صرف غذا همچنین فرصتی عالی برای شما است تا اهمیت یک رژیم غذایی سالم و متعادل را به فرزندان خود بیاموزید، که بر سلامت روانی کلی آنها نیز تأثیر می گذارد.

  1. برای هر کودک زمانی را مخصوص همان کودک در نظر بگیرید

اگر بیش از یک فرزند دارید، سعی کنید وقت خود را صرف هر یک از آنها کنید. گفتگو و برنامه بیرون رفتن های با کیفیت و تک به تک با فرزندتان می تواند پیوند والدین و فرزندتان را تقویت کند، عزت نفس فرزندتان را تقویت کند و به او بفهماند که خاص و ارزشمند است.

  1. حل مسئله

به فرزندتان کمک کنید تا مشکل را حل کند. الگوی خوبی باشید و با اعمال خودتان به آنها نشان دهید که چگونه رفتار کنند. هنگامی که با فرزندان خود برای یافتن راه حل کار می کنید، آنها یاد می گیرند که چگونه با مشکلات به شیوه ای مناسب کنار بیایند.

اجتناب از رفتارهای پرخاشگرانه با کودک

والدین نمی خواهند فریاد بزنند یا بچه هایشان را بزنند. اما این کار را انجام می دهند، زیرا استرس دارند و راه دیگری نمی بینند.شواهد واضح است: فریاد زدن و ضربه زدن به سادگی جواب نمی دهد و در درازمدت می تواند آسیب بیشتری نسبت به فایده داشته باشد. فریاد زدن و کتک زدن مکرر فرزندان حتی می تواند بر کل زندگی کودک تأثیر منفی بگذارد.در ادامه «استرس سمی» که ایجاد می‌کند می‌تواند منجر به پیامدهای منفی مانند احتمال ترک تحصیل، افسردگی، مصرف مواد مخدر، خودکشی و بیماری‌های قلبی شود.”وقتی می دانیم روشی که پیش گرفته ایم کار نمی کند، این دلیل خوبی است که به دنبال روشی متفاوت باشیم.”

برای کاهش ناسازگاری کودک با والدین به جای تنبیه وگفتن آنچه که نباید فرزندان انجام دهند سعی کنید انتظاراتتان را به آنها بگویید.نکات مثبت را تحسین کنید .ما به عنوان والدین اغلب بر رفتار بد فرزندانمان تمرکز می کنیم و آنها را بزرگ می کنیم. کودکان ممکن است این را به عنوان راهی برای جلب توجه شما بدانند و رفتار بد خود را ادامه دهند.بچه ها با تشویق رشد می کنند. این باعث می شود آنها احساس دوست داشتنی بودن و خاص بودن کنند. “مراقب زمانی که آنها کار خوبی انجام می دهند باشید و آنها را تحسین کنید، حتی اگر فرزندان شما فقط به مدت پنج دقیقه با خواهر یا برادر خود بازی می کنند.” “این کار می تواند رفتار خوب را تشویق کند.”

این مطلب را نیز بخوانید: مهمترین دلایل روانشناسی دیر حرف زدن در کودک

انتظارات روشنی را تعیین کنید.«گفتن این که دقیقاً چه می‌خواهید که فرزندتان انجام دهد بسیار مؤثرتر از گفتن به اوست که چه کاری انجام ندهد». «وقتی از کودک می‌خواهید که خوب باشد، لزوماً نمی‌داند که باید چه کار کند.» دستورالعمل‌های واضحی مانند «لطفاً همه اسباب‌بازی‌های خود را بردارید و آنها را در جعبه قرار دهید» انتظارات واضحی را ایجاد می‌کند و احتمال انجام کاری را که شما می‌خواهید افزایش می‌دهد.

سطح انتظارات خود را متناسب با سن فرزندانتان تعیین کنید. درخواست از آنها برای ساکت ماندن برای یک روز کامل ممکن است به اندازه درخواست 10 دقیقه سکوت در حین تماس تلفنی قابل کنترل نباشد. «شما می دانید فرزندتان چه توانایی هایی دارد. اما اگر غیرممکنها را بخواهید، نمی توانند اجرا کنند.»

.خلاقانه حواسشان را پرت کنید وقتی فرزندتان شلوغ کاری می کند ، زمانی که کودک شما شروع به بی قراری، تحریک پذیری یا آزرده شدن می کند، یا زمانی که دو خواهر و برادر به یک اسباب بازی نگاه می کنند، و هر دو همان را می خواهند پرت کردن حواس او با فعالیت مثبت‌تر می‌تواند یک راه مفید باشد. “وقتی حواس آنها را به سمت چیز دیگری پرت می کنید – با تغییر موضوع، معرفی یک بازی، هدایت آنها به اتاق دیگری یا رفتن به پیاده روی، می توانید با موفقیت انرژی آنها را به سمت رفتار مثبت منحرف کنید.”

پیامدهای در نظرگرفته شده متناسب با عمل فرزندان باشند.بخشی از بزرگ شدن این است که یاد بگیرید اگر کاری انجام دهید، در نتیجه ممکن است اتفاقی بیفتد. تعریف این امر برای فرزندتان یک فرآیند ساده است که ضمن آموزش مسئولیت پذیری، رفتار بهتری را تشویق می کند.با توضیح عواقب رفتار بد به فرزندتان فرصت دهید تا کار درست را انجام دهد. به عنوان مثال، اگر می خواهید فرزندتان دست از خط خطی کردن روی دیوارها بردارد، می توانید به او بگویید که دست ازاین کار بردارد. وگرنه به زمان بازی او پایان می دهید. این به آنها هشدار و فرصتی برای تغییر رفتارشان می دهد.اگر متوقف نشدند، عواقب را با آرامش و بدون نشان دادن عصبانیت دنبال کنید.

اگر دیگران کار را، انجام ندادند، آنها را تشویق کنید.

چگونه با کودکان کوچک ارتباط برقرار کنیم؟

«می‌توانید حرفهای آنها را تکرار کنید، قاشق‌ها را به گلدان‌ها بکوبید یا با هم آواز بخوانید». تحقیقات شگفت انگیزی وجود دارد که نشان می دهد بازی با فرزندان شما رشد مغز آنها را تقویت می کند.

این مطلب را نیز بخوانید: بیش فعالی در کودکان (ADHD)

چگونه با نوجوانان ارتباط برقرار کنیم؟

مانند بچه های کوچکتر، نوجوانان به دنبال تمجید هستند و می خواهند آنها را خوب تصور کنند. «آنها دوست دارند که با آنها در اتاق برقصید یا در مورد خواننده مورد علاقه‌شان صحبت کنید. آنها ممکن است همیشه آن را نشان ندهند، امادوست دارند که درک شوند. و این یک راه موثر برای ایجاد رابطه بر اساس شرایط آنها است.در حالی که سطح انتظارات را از فرزندان تعیین می کنید، از آنها بخواهید که در ایجاد برخی از قوانین به شما کمک کنند.سعی کنید در مورد بایدها و نبایدهای خانه به توافق برسید. آنها همچنین می توانند به تصمیم گیری در مورد پیامدهای رفتارهای غیرقابل قبول کمک کنند. درگیر شدن در این فرآیند به آنها کمک می‌کند تا بدانند که آنها در حال تبدیل شدن به انسانهای مستقل هستند.

چرا حل و فصل مشکلات والدین با همدیگرمهم است؟

به عنوان والدین، نحوه مدیریت مشکلات یا اختلافات در روابطتان برروی فرزندانتان و ناسازگاری کودک با والدین تأثیر می گذارد.با مدیریت مثبت و سازنده مشکلات، به رشد و شکوفایی فرزندانتان کمک می کنید. وقتی بچه‌ها می‌بینند که شما در حال این‌گونه رفتار و ارتباط با همسرتان هستید، بچه‌ها هم یاد می‌گیرند که اینطور رفتار کنند. این کار می تواند مهارت های مهم زندگی را به آنها بیاموزد.وقتی شما و همسرتان با هم راه حل هایی پیدا می کنید، به کل خانواده کمک می کنید تا روابط شادتر، سالم تر و قوی تری داشته باشند. و شما به محافظت از فرزندان خود در برابر جنبه های منفی درگیری کمک می کنید. این به این دلیل است که رویکرد حل مسئله می تواند به شما و شریک زندگیتان کمک کند تابه جای اجتناب از آنها، با مسائل مقابله کنید

چرا درک درست ازمراحل رشد کودک مهم است؟

نوزاد از لحظه تولد در روند رشد و تکامل فوق العاده سریع است. وقتی بچه ها بزرگ می شوند، ظرفیت های مختلفی در کودکان ایجاد می شود. این ظرفیت ها بر نحوه برقراری ارتباط، تصمیم گیری، قضاوت، جذب و ارزیابی اطلاعات، مسئولیت پذیری و نشان دادن همدلی و آگاهی نسبت به دیگران تأثیر می گذارد. در همه جوامع به رسمیت شناخته شده است که دوره ای از کودکی وجود دارد که در طی آن ظرفیت های کودکان به جای توسعه یا تکامل،در حال رشد یا تکامل تلقی می شود.

هنگامی که نوزادان متولد می شوند، برای غذا، گرما، سرپناه، پاکیزگی و محافظت در برابر آسیب کاملاً به مراقبان خود وابسته هستند. با این وجود، حتی نوزادان کوچک نیز قادر به برقراری ارتباط با نیازهای خود از طریق گریه، حالات صورت، زبان بدن، تماس چشمی هستند. آنها می توانند با کسانی که از آنها مراقبت می کنند درگیر شوند و احساسات، حالات و نیازهای آنها را منتقل کنند. همانطور که کودکان بزرگ می شوند، به تدریج مهارت های زیادی را به دست می آورند و می توانند بر نیازهای خود کنترل زیادی داشته باشند.

تربیت فرزند

دانش خود را در مورد این که کودکان در حال رشد چه کارهایی انجام می دهند افزایش دهید و و سعی کنید که به این موضوع آگاهی داشته باشید که آیا کودک در هر مرحله از رشد خود به درستی در حال رشد است یا خیر، درک کنید که آنها چه کارهایی را در سنین مختلف انجام می دهند وچه کارهایی را نمی توانند انجام دهند، و به نیازها و حقوق هر کودک به طور مؤثرتری پاسخ دهید.والدین نقش مهمی در رشد کلی فرزند خود دارند. از نظر رشد، پنج سال اول زندگی حیاتی ترین دوره رشد است. کودکان تا پنج سالگی 85 درصد از ساختار مغزی خود را توسعه می دهند. کیفیت محیط در این سال های اولیه تأثیر مستقیمی بر تفکر، استدلال، زبان، توانایی فیزیکی و رفتار اجتماعی و عاطفی کودک دارد.

این مطلب را نیز بخوانید: 7 روانشناس خوب در تهران

اجتناب از تحریک حسادت کودک

کارشناسان بر این باورند که حسادت، یکی از احساسات توسعه یافته‌ای است که زمانی شروع می‌شود که کودک بالغ‌تر است. این مربوط به دو سالگی کودک شما است. اما داده های اخیر ثابت می کند که نوزادان خیلی زودتر از آن، سه ماه پس از تولد، علائم رفتار حسادت را نشان می دهند. بسیاری از نوزادان حسود زمانی که والدین یا بزرگترهای اطرافشان بیش از حد مشغول کارشان هستند، حسادت می‌کنند، یعنی زمانی که به آنها توجه نمی‌کنند. این نوعی تلاش برای ایجاد علاقه است.

برای حسادت کودک چه کاری باید انجام داد؟

برای حسادت، اقدامات زیادی وجود دارد که باید انجام دهید تا از درخواست توجه مادام‌العمر کودکتان جلوگیری کنید. برای اطمینان، باید علائمی مانند لگد زدن، فریاد زدن، گریه کردن و در برخی موارد خزیدن یا راه رفتن در صورت فعال بودن نوزادان را ببینید.اگر شما والدینی هستید که در آینده به شخصیت کودک خود اهمیت می دهید، می توانید با دور شدن سریع و پرت کردن حواس فرزندتان، بحران تجربه شده در لحظه صمیمیت با همسرتان را حل کنید.

دلایل حسادت در کودکان

  • کودک علاقمندی زیادی به والدین دارد
  • کودک احساس می کند که توسط والدین مورد بی توجهی قرار گرفته است
  • رابطه والدینشان آنها را منزجرمی کند.

این مطلب را نیز بخوانید: ناسازگاری کودک

برای جلوگیری از این وضعیت و حفظ سلامت روانی فرزندتان، باید با آرامش به آنها نزدیک شوید و با آنها صحبت کنید، حتی اگر فرزندتان در حال حاضر نمی تواند با شما صحبت کند. زیرا نوزادان نیاز به مراقبت دارند و احساس می کنند که برای والدین خود مهم هستند. همچنین، این حسادت ممکن است ناشی از ناامنی آنها باشد.هر یک از والدین باید طبق برنامه از فرزند خود مراقبت کنند به این ترتیب، هر دو به یک میزان تأثیر خواهید داشت و کودک احساس بی توجهی نمی کند و نیازی به کنار گذاشتن ندارد.

سعی کنید کودک را در فعالیت های سرگرم کننده خود شرکت دهید. می توانید با کودک بازی کنید،او را در آغوش بگیرید. مسائل حسادت کودکان چیز جدیدی نیست. بسیاری از والدین این را تجربه کرده اند، اما جای نگرانی نیست.و وقتی گریه کودک خود را می شنوید، نباید بترسید یا خجالت بکشید. شما باید با او صحبت کنید، ممکن است مجبور شوید با گفتن این جمله: «من هرگز تو را رها نمی‌کنم» و «من همیشه با تو هستم» به او اطمینان خاطر بدهید. و اگر کودک آرام نشد، او را در آغوش بگیرید یا برای مدتی با او بازی کنید.برای حفظ رابطه و ارتباط خوب با فرزندتان باید الگوی او باشید.

برچسب ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند