مشاوره قبل از ازدواج

مهمترین تاثیرات مشاوره قبل از ازدواج بر پایداری رابطه

مشاوره قبل از ازدواج شکلی از زوج درمانی است که می تواند به شما و همسرتان کمک کند تا برای ازدواج آماده شوید. مشاوره ازدواج در نظر گرفته شده است که به شما و شریک زندگیتان کمک کند تا در مورد چندین موضوع مهم، از مسائل مالی گرفته تا کودکان، بحث کنید تا هر دو همسو باشید. همچنین می تواند به شناسایی تعارضات احتمالی کمک کند و با آگاه سازی شما و شریک زندگی تان شما را برای اداره ی موفقیت آمیز زندگی تان مجهز کند.

هدف مشاوره قبل از ازدواج کمک به شما برای ایجاد یک پایه قوی برای ازدواج است.مشاوره قبل از ازدواج به زوج ها کمک می کند تا طرحی برای زندگی مشترک خود ایجاد کنند.مشاوره پیش از ازدواج همچنین می‌تواند شامل شناسایی و کاوش رویدادهای مهم زندگی و تجربیات اولیه دوران کودکی باشد که بر رابطه و نحوه ارتباط هر یک از طرفین با دیگری تأثیر می‌گذارد.شما می توانید از بهترین دکتر مشاوره قبل از ازدواج در مرکز مشاوره داناک مشاور بهرمند شوید.

سوالات مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج فرصتی برای بحث در مورد چندین جنبه مهم ازدواج فراهم می کند، از جمله امور مالی.

  • پول

پول می تواند یک موضوع استرس زا و بحث برانگیز برای زوج های متاهل باشد، بنابراین تصمیم گیری در مورد نحوه مدیریت مالی قبل از ازدواج می تواند به جلوگیری از مشکلات بعدی کمک کند.

  • باورها، ارزش‌ها و مذهب

به اشتراک گذاشتن باورها، ارزش‌ها و احساسات مذهبی‌تان با شریک زندگی‌تان می‌تواند به تقویت درک و احترام کمک کند. شما همچنین می توانید در مورد پیامدهای این جنبه ها در زندگی روزمره خود صحبت کنید.

  • نقش‌ها در ازدواج

مهم است که درباره نقش‌هایی که از خود و شریک زندگی‌تان انتظار دارید در ازدواجتان صحبت کنید تا بعداً از درگیری‌ها جلوگیری کنید.

  • فعالیت‌ها و زمان صرف شده با هم

شما و شریک زندگی‌تان می‌توانید درباره نحوه برنامه‌ریزی برای گذراندن وقت با هم و اینکه از انجام چه فعالیت‌هایی با هم لذت می‌برید، صحبت کنید.

  • بچه‌ها

زوج‌ها گاهی اوقات پس از ازدواج متوجه می‌شوند که در مورد بچه دار شدن یا نبودن آنها با هم موافق نیستند. تصمیم گیری از قبل در مورد اینکه آیا می خواهید بچه دار شوید یا نه و چگونه می خواهید آنها را بزرگ کنید مهم است.

  • روابط خانوادگی

مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما این فرصت را بدهد که در مورد روابط خود با خانواده خود و همچنین هرگونه نگرانی در مورد خانواده وشریک زندگی خود صادق باشید.

این مطلب را نیز بخوانید: رویکرد های روانشناسی

مشاوره ازدواج

آنچه قبل از ازدواج باید بدانیم به شناسایی باورهای اصلی، تعیین انتظارات واقع بینانه برای ازدواج، برنامه ریزی برای آینده و تصمیم گیری در مورد راه هایی که در آن زندگی شما ادغام می شود کمک می کند. مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از شریک زندگی خود داشته باشید. به طور خاص، می تواند به شما در درک باورها، ارزش ها، انتظارات، انگیزه ها، اولویت ها و روال شریک زندگی خود کمک کند.

این شکل از مشاوره به شما این امکان را می دهد که تمام جنبه های مهم زندگی زناشویی را با شریک زندگی خود در میان بگذارید تا هر دو بدانید چه انتظاری دارید. همچنین به شناسایی نقاط قوت و ضعف شما به صورت فردی و زوجی هم کمک می کند.دیدن یک مشاور قبل از ازدواج می تواند به شما در برنامه ریزی برای ازدواج و زندگی مشترکتان کمک کند.

 مشاوره قبل از ازدواج بر پایداری رابط

مشاوره ازدواج در تهران

در یک جلسه مشاوره قبل از ازدواج چه انتظاری باید داشت مشاوره قبل از ازدواج ممکن است توسط درمانگر متفاوت باشد. برخی از درمانگران ممکن است تصمیم بگیرند که هر یک از طرفین را به صورت جداگانه برای یک یا دو جلسه ببینند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در طول درمان با زوجین به عنوان یک واحد کار کنند. این جلسات انفرادی به درمانگر این فرصت را می دهد که با هر یک از طرفین برای شناسایی و رفع نگرانی ها، نقاط قوت و ضعف در رابطه کار کند.

انجام این کار به صورت جداگانه در ابتدا ممکن است به هر یک اززوجین کمک کند تا بتوانند به طور واقع بینانه و آشکارتر در مورد اهداف خود در ازداواج صحبت کنند. هر یک از زوجین همچنین این شانس را خواهند داشت که ازدواج ایده‌آل خود و گام‌هایی را که برای رسیدن به آن هدف برداشته‌اند یا هر چالشی را که مانع دستیابی به آن می‌دانند را توصیف کنند.

در هرجلسات مشترک، زوجین می‌توانند این مسائل را با هم بحث کنند و با کمک درمانگر، راه‌های مقابله با این چالش‌ها و هر چالش دیگری را که ممکن است در طول ازدواج ایجاد شود، بررسی کنند.در مشاوره ازدواج به زوج ها می آموزند درصورت مواجهه با چالش‌ها، چه به‌عنوان فردی و چه به‌عنوان زوج،چه کارهای انجام دهند. در درمان، زوج‌ها ممکن است علائم هشداردهنده نگرانی‌ها را نیز مطرح کنند و در صورت بروز این نگرانی‌ها، برنامه‌ای برای استفاده از آن ایجاد کنند.

این طرح ممکن است شامل مراحلی مانند روی آوردن به منابع فردی، جستجوی مشاوره یا جستجوی راهنمایی معنوی باشد.مشارکت در مشاوره قبل از ازدواج به دلیل تعهدی که هر یک از طرفین به مشاوره و بهبود و تقویت رابطه دارد، می تواند شروع مثبتی برای ازدواج باشد.

این مطلب را نیز بخوانید: چهارده ویژگی بهترین دکتر مشاوره قبل از ازدواج

نکات مهم پایداری یک رابطه

سه پایه مهم در یک رابطه چیست؟دو چیز در همه روابط مشترک است: فراز و نشیب. در حالی که روابط فصل های خود را دارند و حتماً دارای تکه های خشن خود هستند، یک پایه قوی می تواند به شما کمک کند تا از طوفان عبور کنید و با گذشت زمان به رشد و تقویت پیوند خود ادامه دهید.خوشبختانه، هیچ کس مجبور نیست روابط خود را به تنهایی انجام دهد.

ایجاد و حفظ یک رابطه عاطفی پایدار دشوار است و یک درمانگر می تواند به شما کمک کند از زمان های سخت گذر کنید و مهارت های ارتباطی ضروری را توسعه دهید. ما در گروه داناک مشاور، درمان فردی و زوج درمانی را ارائه می دهیم. می‌توانید به تنهایی از پشتیبانی برخوردار شوید یا در جلسات شرکت کنید و از طریق رابطه با دیگران مهم خود کار کنید.

  • صمیمیت

ممکن است با شنیدن کلمه صمیمیت به جنبه جنسی رابطه فکر کنید، اما این موضوع چیزهای خیلی بیشتری را پوشش می دهد. به طور گسترده تر، می توان آن را به عنوان نزدیکی بین افراد در نظر گرفت. یک رابطه با صمیمیت قوی به هر دو شریک اجازه می دهد تا از نظر عاطفی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، اعتماد را تقویت می کند و حس پذیرش یا ارزش های مشترک را پرورش می دهد.

در حالی که روابط عاشقانه معمولاً با سطوح بالایی از محبت و جذابیت شروع می شود،ایجاد صمیمیت به زمان بیشتری نیاز دارد. تعداد کمی از مردم از همان ابتدا احساس می‌کنند که به راحتی می توانند درونی‌ترین بخش‌های ذهن خود را آشکار کنند، و نحوه واکنش طرف مقابل به این فردمی‌تواند صمیمیت ایجاد کند.

  • تعهد

تعهد را می توان به عنوان یک تصمیم آگاهانه و ثابت برای سرمایه گذاری در یک رابطه در نظر گرفت. این عنصر سازنده است که به پیشبرد روابط در زمان های سخت و رکود کمک می کند. این تفاوت با همزیستی ساده با هم یا باقی ماندن در یک رابطه برچسب دار بدون درگیر شدن فعالانه در آن است.در حالی که مردم اغلب نشانه‌های خاصی را با تعهد مرتبط می‌دانند، مانند متاهل بودن یا زندگی مشترک، این معیارها نشانگر واقعی این نیستند که آیا رابطه شما دارای سطح بالایی از تعهد است یا خیر. برای اینکه یک رابطه موفق و سالم باشد، هر دو طرف باید فعالانه برای رشد آن تلاش کنند.

این مطلب را نیز بخوانید: چگونه ازدواجی موفق داشته باشم؟

  • ارتباطات

حتی اگر یک زوج تعهد و صمیمیت قوی با یکدیگر داشته باشند، مهارت های ارتباطی بد می تواند منجر به ناراحتی در یک رابطه شود. تضاد مطمئناً ظاهر می شود و دانستن نحوه مدیریت صحیح آن می تواند به کاهش آسیب ناشی از به کار بردن کلمات آن هم بدون دقت و حتی تقویت پیوند در دراز مدت کمک کند.برقراری ارتباط مهارتی است که باید آموخته شود و بسیاری از مردم در خانه‌هایی بزرگ شده‌اند که حل و فصل سالم تعارض در آن‌ها نشان داده نشده یا به آنها آموزش داده نشده است.

هم شما و هم شریک زندگیتان باید عادات ارتباطی بدی را که در حال حاضر دارید شناسایی کنید و روال های سالم تری ایجاد کنید. این می تواند شامل یادگیری نحوه آرام کردن خود در هنگام استرس قبل از وارد شدن به مکالمه یا اجتناب از خاموش شدن در هنگام بروز مشکلات باشد.

  • اولویت های مهم یک رابطه

ارتباط عاطفی آن چیزی است که افراد را به هم پیوند می دهد و نقش مهمی در برقراری روابط معنادار دارد. این پیوندی است که می‌تواند دوستی‌ها را تا آخر عمر ادامه دهد، روابط را شکوفا کند و خانواده‌ها را در کنار هم قرار دهد.

  • محبت

این احساس که کسی شما را دوست داشته باشد، ناشی از محبت اوست، که به نوبه خود به شما کمک می کند تا همان احساس را متقابلاً انجام دهید. مونجال می‌گوید: «عشق به‌عنوان زبان خاموش عشق عمل می‌کند و پیوندی ناگفته را بین افراد ایجاد می‌کند». یک لمس ملایم، یک آغوش گرم، یا یک بوسه ساده می تواند حرف های زیادی بزند و حس نزدیکی و اطمینان را تقویت کند.

  • همدلی

همدلی توانایی درک و به اشتراک گذاشتن احساسات دیگران است. وقتی در رابطه با شریک زندگی خود همدلی نشان می دهید، ممکن است احساس حمایت، مراقبت و درک کنند. این سنگ بنای ارتباط عاطفی است که به زوجین اجازه می دهد تا خود را جای یکدیگر بگذارند و در مواقع شادی یا سختی، شفقت و حمایت را تقویت می کند.

  • امنیت

در یک رابطه، همه می خواهند احساس امنیت کنند. احساس امنیت به شما کمک می کند در یک رابطه احساس حمایت کنید. به هر حال، اگر احساس ناامنی می کنید، ایجاد یک رابطه سالم و شاد دشوار یا غیرممکن خواهد بود. «امنیت در یک رابطه ناشی از این اطمینان است که فرد می تواند برای حمایت عاطفی و فیزیکی به شریک زندگی خود تکیه کند.

این شامل احساس ارزشمند بودن، پذیرفته شدن و محافظت در رابطه و صراحت و صداقت است.صادق بودن و باز بودن در یک رابطه بسیار مهم است. تنها راه برای ایجاد اعتماد در رابطه از طریق صداقت و صراحت است. «شفاف بودن در مورد افکار و احساسات خود با شریک زندگی‌تان، محیطی را ایجاد می‌کند که هر دوی شما می‌توانید بدون ترس از قضاوت، در بیان خود احساس امنیت کنید.

این مطلب را نیز بخوانید: 7 اصل اساسی برای داشتن یک رابطه عاطفی پایدار

  • اعتماد

اعتماد ستون هر رابطه ای است. بدون اعتماد، هر دو طرف ممکن است احساس حسادت، رنجش و شک کنند. این موارد نه تنها بر روابط شما تأثیر می گذارد، بلکه می تواند یک موقعیت استرس زا ایجاد کند و سلامت روانی و عاطفی شما را مختل کند. از آنجایی که اعتماد از امنیت ناشی می شود، مطمئن شوید که شریک زندگی خود را در یک رابطه ایمن و مطمئن می سازید و به تعهدات خود پایبند هستید.

  • آزادی

آزادی صرفاً به معنای داشتن فضا، زمان و استقلال برای دنبال کردن رویاها، علایق، و اهداف بدون احساس کنترل توسط شریک زندگی است. این به شما کمک می کند تا در طول یک رابطه احساس فردیت را حفظ کنید. همیشه به آزادی یکدیگر احترام بگذارید تا رابطه خود را شاد و سالم کنید.

  • ارتباط

ارتباط عاطفی با همسرتان مهم است. برای ایجاد یک ارتباط عاطفی، زمان با کیفیتی را با شریک زندگی خود بگذرانید، به حرف های او گوش دهید یا به اشتراک بگذارید، از او حمایت کنید، صادق باشید، روی صمیمیت تمرکز کنید، قدردانی کنید و از یکدیگر تجلیل کنید. همه اینها به شما کمک می کند تا به یکدیگر نزدیک شوید.

  • شریک زندگی خود را در اولویت قرار دهید

احساس اولویت در یک رابطه باعث تقویت احساس مهم بودن می شود. این شامل وقت گذاشتن برای یکدیگر، شرکت فعالانه در فعالیت های مشترک و نشان دادن این است که رابطه در میان خواسته های زندگی اولویت اصلی است.

  • قدردانی

وقتی شریک زندگی‌تان آنطور که شما می‌خواهید به شما اهمیت نمی‌دهد. این می تواند رابطه شما را تحت تاثیر قرار دهد و ممکن است آن را ضعیف کند. وقتی حتی برای چیزهای کوچک از شریک زندگی خود قدردانی می کنید، علاقه او را به شما افزایش می دهد و باعث می شود که شما را بیشتر دوست داشته باشد.

  • اعتباربخشی

در رابطه ای که به شما کمک می کند از نظر عاطفی ارتباط برقرار کنید، اعتبار بخشی ضروری است. این عمل شنیده شدن و درک شدن توسط همسرتان است.تأیید اعتبار شامل شناخت و تأیید احساسات و تجربیات یکدیگر است و فراتر از گوش دادن ساده است.

  • ارتباط

یک رابطه بدون ارتباط سالم چیزی نخواهد بود. این پلی است که شکاف عاطفی در یک رابطه را پر می کند. شکاف عاطفی به احساس دوری، عدم لمس عاطفی و مشکل در یافتن زمینه مشترک بین شرکا اشاره دارد. اما زمانی که ارتباط موثری دارید، تبادل افکار، احساسات و ایده‌ها باعث می‌شود که تفاهم ایجاد شود و به ساخت یک روایت مشترک کمک کند. ضروری است که در هر مکالمه یا بحثی، هر دو طرف باید به یک اندازه آزادانه افکار و نظرات خود را بیان کنند و باید صادقانه و بدون ترس و تعصب ارتباط برقرار کنند.

این مطلب را نیز بخوانید: ازدواج موفق و مهارت حل اختلاف همسران

اهمیت مشاوره قبل از ازدواج

مراجعه به مشاور زوج‌ها می‌تواند به شرکای خود کمک کند تا برای ازدواج یا سایر تعهدات طولانی‌مدت آماده شوند و بسیاری از مشاوران خانواده دارای مجوز، مشاوره قبل از ازدواج را به عنوان بخشی از فعالیت خود ارائه می‌دهند. زوجین صمیمی که به دنبال مشاوره قبل از ازدواج هستند ممکن است از یک درمانگر مشاوره بگیرند، در یک کارگاه آموزشی یا جلسه گروه درمانی شرکت کنند یا در یک برنامه اجتماعی شرکت کنند.

کتاب‌های خودیاری، دی‌وی‌دی‌ها و سایر منابع منبع نیز در دسترس کسانی است که نمی‌خواهند در جلسات درمانی شرکت کنند ویا به مشاوره قبل از ازدواج دسترسی ندارند.برخی از مذاهب زوج های نامزد را به شرکت در مشاوره قبل از ازدواج می خواهند یا به شدت تشویق می کنند. این نوع مشاوره قبل از ازدواج عموماً مبتنی بر ایمان است و رهبران مذهبی ممکن است به عنوان مشاور عمل کنند، خواه به عنوان درمانگر آموزش دیده باشند یا نه.

مشاوره قبل از ازدواج ممکن است برای برخی از افراد چالش هایی ایجاد کند و زوج ها ممکن است در ابتدا از مشاوره اجتناب کنند یا به دلیل ترس یا اضطراب در مورد مسائلی که ممکن است آشکار شود از مشاوره اجتناب کنند. ممکن است در جلسات مشاوره موضوعات دشوار یا زمینه های مهم نگرانی مطرح شود. برخی از زوج ها ممکن است برای اولین بار در مورد ارزش ها و باورهای فردی یا نقش های شراکت ایده آل خود بحث کنند.

در حالی که مطرح کردن اختلاف نظرها برای بحث ممکن است به برخی کمک کند تا آنها را در درمان برطرف کرده و با موفقیت حل کنند، برخی دیگر ممکن است تصمیم بگیرند که برخی مسائل آشتی ناپذیر هستند و تصمیم به ازدواج نگیرند.درمان به شرکت کنندگان فضای امنی را برای بحث در مورد نگرانی ها ارائه می دهد، اما شنیدن یک شریک در مورد طرح مسائل یا بیان افکار در مورد رابطه و نقش هر دو طرف در آن رابطه ممکن است منجر به جریحه دار کردن احساسات یا ایجاد تعارض شود.

صداقت در مورد تردیدها، انتظارات یا اهداف آینده ممکن است منجر به درگیری کوتاه مدت بین شرکا شود، اما بسیاری از شرکا می توانند با کمک یک درمانگر از این طریق کار کنند و شراکت خود را با یک پایه قوی آغاز کنند.

ممکن است هر زوجی نتوانند به مشاوره قبل از ازدواج دسترسی داشته باشند. دیگران ممکن است نه. برخی از مراکز اجتماعی یا بیمارستان ها ممکن است خدمات مشاوره ای کم هزینه ارائه دهند. پزشکان یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی نیز ممکن است بتوانند اطلاعاتی در مورد منابع مشاوره کم هزینه ارائه دهند. مشاوره پیش از ازدواج نیز مستلزم تعهد زمانی و زوجین پرمشغله است.

 مشاوره قبل از ازدواج در تهران

چالش های مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج ممکن است برای برخی از افراد چالش هایی ایجاد کند و زوج ها ممکن است در ابتدا از مشاوره اجتناب کنند یا به دلیل ترس یا اضطراب در مورد مسائلی که ممکن است آشکار شود از مشاوره اجتناب کنند. ممکن است در جلسات مشاوره موضوعات دشوار یا زمینه های مهم نگرانی مطرح شود. برخی از زوج ها ممکن است برای اولین بار در مورد ارزش ها و باورهای فردی یا نقش های شراکت ایده آل خود بحث کنند. در حالی که مطرح کردن اختلاف نظرها برای بحث ممکن است به برخی کمک کند تا آنها را در درمان برطرف کرده و با موفقیت حل کنند، برخی دیگر ممکن است تصمیم بگیرند که برخی مسائل حل شدنی نیستند و تصمیم به ازدواج نگیرند.

منابع

https://www.verywellmind.com/premarital-counseling-definition-types-techniques-and-efficacy-5189767

https://www.danabehavioralhealth.org/what-are-the-three-most-important-things-in-a-relationship

https://www.google.com/search?q=%D9%85%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85+%DA%AF%D9%88%DA%AF%D9%84&rlz=1C1GCEA_enIR1100IR1100&oq=&aqs=ch

https://www.healthshots.com/mind/emotional-health/emotional-needs-in-a-relationship

برچسب ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند