مشاوره پیش از ازدواج

چهارده ویژگی بهترین دکتر مشاوره قبل از ازدواج

ازدواج یک رویداد مهم زندگی است. ازدواج جنبه های زیادی دارد که بسیاری از افراد تا زمانی که آن را تجربه نکنند، از آن آگاه نیستند. زن و مرد هر دو نیازهای جسمی، عاطفی و جنسی متفاوتی دارند. حتی طرز فکر و درک آنها معمولاً با یکدیگر متفاوت است. مشاوره قبل از ازدواج، درمانی است که به آمادگی ذهنی زوجین برای ازدواج کمک می کند. مشاوره به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که شما و همسرتان می توانید یک رابطه قوی و سالم در طول زندگی خود داشته باشید. مشاوره قبل از ازدواج به بهبود روابط زوجین قبل از ازدواج کمک می کند. موضوعات زیر در مشاوره قبل از ازدواج مورد بحث قرار می گیرد:

  • امور مالی
  • ارتباط
  • باورها و ارزش ها
  • نقش ها در ازدواج
  • محبت و رابطه جنسی
  • کودکان و فرزندپروری
  • روابط خانوادگی
  • تصمیم گیری
  • مقابله با خشم
  • زمان صرف شده با هم

اهمیت مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج به بهبود ارتباطات بین زوجین و تعیین اهداف واقع بینانه برای ازدواج کمک می کند. همچنین به توسعه مهارت های حل تعارض کمک می کند. با کمک مشاوره قبل از ازدواج نگرش مثبت بین زوجین ایجاد می شود. مرحله اولیه مشاوره قبل از ازدواج این است که عروس و داماد را برای درک اهمیت ازدواج آماده کنند. چنین مشاوره ای به آنها کمک می کند تا ذهنیت تغییر پدیری خود را توسعه دهند و با درک دنیاهای متفاوت خود زندگی سازگاری داشته باشند.

این مطلب را نیز بخوانید: 7 اصل اساسی برای داشتن یک رابطه عاطفی پایدار

وقتی عروس یا داماد از نظر ذهنی برای ازدواج آماده می شوند، قدم بعدی انتخاب شریک مناسب است. سازگاری بین زوجین و انتخاب شایسته زوج از اهمیت زیادی برخوردار است. مشاوره قبل از ازدواج کار دشواری است زیرا در این زمان هر زوج سعی می کند شخصیت های منفی خود را پنهان کند و بهترین های خود را در مقابل دیگری قرار دهد. همچنین پیش بینی نحوه ارتباط زوجین با یکدیگر دشوار است، خواه یک ازدواج با حساب و کتاب باشد یا یک ازدواج با عشق و علاقه آتشین. ازدواج با فردی خارجی از جمله شرایط بحرانی هستند که در صورت عدم توجه قبل از ازدواج ممکن است در آینده مشکل ساز شوند.

در طول مشاوره، از هر یک از طرفین سؤالات جداگانه پرسیده می شود تا به صورت مکتوب به آنها پاسخ دهند تا دیدگاه آنها در مورد یکدیگر و روابط زناشویی خود ارزیابی شود. موضوعات مختلفی از جمله برابری جنسیتی، آزادی و فعالیت در جامعه، پذیرش مسئولیت برابر زنان به عنوان نان آورخانواده های هسته ای، سبک زندگی مطالبه گر، دنیای رقابتی بسیار سخت و استرس ها و فشارهای زندگی روزمره در این جلسات مورد بحث قرار می گیرد. همچنین مهم است که قبل از ازدواج برخی بیماری ها از جمله تالاسمی، هموفیلی، کم خونی داسی شکل، و گونه های خاصی از هپاتیت، اچ آی وی ایدز و غیره راانجام دهید.

مشاوره قبل از ازدواج به درک یکدیگر به عنوان یک زوج و آگاهی ازانتظارات زوجین از هم کمک می کند. در بسیاری از زوج ها، یک مشاوره ازدواج خوب می تواند به معنای ماندن در یک ازدواج و یا طلاق باشد. با این حال، بسیاری از زوج ها نمی دانند که در یک مشاوره ازدواج به دنبال چه چیزی باشند. داشتن مهارت های خاصی برای مشاوران خانواده و ازدواج آموزش دیده ، بسیار مهم و ضروری است. زوج هایی که نیاز به مشاوره ازدواج دارند باید به دنبال مشاوری با ویژگی های زیر باشند.

این مطلب را نیز بخوانید: رویکردهای روانشناسی

ویژگی های یک مشاور ازدواج خوب

یک مشاور ازدواج خوب باید ویژگیهایی داشته باشد که در ادامه به آنها می پردازیم:

  • به صورت حرفه ای آموزش دیده باشد

یک مشاور ازدواج می داند چگونه روابط ایجاد کند. یک مشاور خوب ازدواج، می داند که چگونه روابط خود را ایجاد کند. مشاوران ازدواج باید اعتماد مراجعان خود را جلب کنند تا وظایف خود را به طور مؤثر انجام دهند.

بسیاری از جنبه های درمانی مشاوره ناشی از مهارت های ارتباطی است که زوجین با مشاور و با یکدیگر ایجاد می کنند مهم است که یک مشاور ازدواج دوست داشته باشد با مردم تعامل داشته باشد و این کار را به طور منظم انجام دهد. این مهارت‌های ارتباطی بر پایه مهارت‌های ارتباطی خوب، همدلی و توانایی حل تعارض ساخته می شوند. به شما کمک می کند تا مشکلات قدیمی را درمان کنید. به شما کمک می کند تا از مشکلات آینده جلوگیری کنید.

  • مجموعه اهداف مشخصی دارد

به زوج کمک می کند تا اهداف مشخصی را تعیین کنند مشاور ازدواج باید توانایی کمک به زوجین را در تعیین اهداف مشخص داشته باشد. این اهداف همچنین باید دارای نشانگرهایی باشند که نشان دهند آیا درمان مؤثر است یا خیر. زن و شوهر باید طی دو یا سه جلسه شاهد پیشرفت باشند. اگر اینطور نیست، زوجین باید فوراً این موضوع را با درمانگر مطرح کنند.

بهترین دکتر برای مشاوره پیش از ازدواج

  • معلمان و رهبران خوبی هستند

تغییر مسیر ازدواجی که از مسیر خارج شده است، کار کوچکی نیست. مشاور ازدواجی که هم مهارت های رهبری و هم مهارت های آموزشی را ندارد، شانس زیادی برای کمک به زن و شوهر نخواهد داشت. یک مشاور خوب می تواند در مشاوره مهارتهای پیش از ازدواج، زوجین را متقاعد کند که در جهت اهداف خود تلاش کنند. مهارت های رهبری مستحکم، به علاوه توانایی برای آموزش و مدل سازی رفتارهای روابط ایده آل، مشاور ازدواج معمولی را از مشاور واقعی متمایز می کند.

  • آسایش، احترام و اخلاق

مؤثرترین موقعیت های مشاوره شامل دوره های سالم احترام و اخلاق است. درمانگری که نمی تواند به مراجعان خود احساس راحتی و احترام دهد و اصول اخلاقی نداشته باشد، مؤثر نخواهد بود. این ویژگی‌ها به زوج‌ها این امکان را می‌دهد که نسبت به مراقب خود امیدوار باشند و در مقابل مشاور و یکدیگر آسیب‌پذیر نباشند. مشاوران ازدواج باید قوانین اخلاقی تعیین شده توسط انجمن روانشناسی ازدواج و خانواده درمانی. اخلاق پایه و اساس رازداری مشاوره را رعایت کنند و مشاوران پیامدهای قانونی کار خود را نیز درک کنند.

  • مهارت های بین فردی مهارت های ایجاد رابطه :

مشاوران ازدواج به مراجعان خود کمک می کنند تا روی مهارت های ارتباطی خود کار کنند، بنابراین مشاور باید مهارت های ارتباطی عالی نیز داشته باشد. ارتباط قوی برای ارزیابی و بحث در مورد مشکلات رابطه با مراجعان مورد نیاز است. مهارت های بین فردی شامل همدلی و هوش هیجانی است. این مهارت‌ها، مشاوران ازدواج را برای ایجاد فضایی امن برای کمک به مراجعان برای به اشتراک گذاشتن تجربیات و افکار خود، تجهیز می‌کند.

  • گوش دادن فعال:

شنونده خوبی است و می تواند به طور موثر ارتباط برقرار کند.گوش دادن فعال روشی برای گوش دادن و پاسخ دادن است که به شخص دیگری نشان می دهد که شما واقعاً به او گوش داده اید، معنای پشت کلمات او را درک کرده اید و معتقدید تجربیات آنها معتبر و معقول هستند.گوش دادن فعال می تواند مانند برقراری تماس چشمی و تکان دادن سر در زمانی که کسی در حال صحبت است برای نشان دادن درک خود یا منتظر ماندن تا پایان صحبت کردن برای پاسخ دادن به دیگران باشد.

برای تمرین گوش دادن فعال، ممکن است آنچه را که شخص دیگری گفته است را با کلمات خود تکرار کنید تا مطمئن شوید که واقعاً آنها را درک کرده اید.

این مطلب را نیز بخوانید: 7 روانشناس خوب در تهران

مشاوران ازدواج باید مهارت های گوش دادن قوی و فعال داشته باشند تا با مراجعان خود آشنا شوند و راه حل و درمان ارائه دهند. گوش دادن فعال همچنین به ایجاد اعتماد بین زوج ها و مشاوران آنها کمک می کند. مشاوران ازدواج باید مهارت های گوش دادن قوی و فعال داشته باشند تا با مراجعان خود آشنا شوند و راه حل و درمان ارائه دهند. گوش دادن فعال همچنین به ایجاد اعتماد بین زوج ها و مشاوران آنها کمک می کند.

  • حس آرامش را حفظ کنید.

درمانگران باید فضای امنی از آرامش و رازداری در جلسات مشاوره را برای مراجعان ایجاد کنند تا مشکلات خود را به اشتراک بگذارند. با توجه به اینکه زوج‌ها و خانواده‌ها معمولاً زمانی که پریشانی شدید و فشار روانی وجود دارد به درمان مراجعه می‌کنند، درمانگران باید سطح همدلی خود را حفظ کنند و نسبت به مراجع خود دلسوزی نشان دهند.

هدف درمانگران کمک به افراد برای درک بهتر یکدیگر است که شامل ایجاد جو تیمی است. درمانگران خوب در کمک به افراد در انجام رفتارهای سالم که بر دیگران تأثیر می گذارد، متخصص هستند. مهارت های بین فردی شامل همدلی و هوش هیجانی است. این مهارت‌ها، مشاوران ازدواج را برای ایجاد فضایی امن برای کمک به مراجعان برای به اشتراک گذاشتن تجربیات و افکار خود، تجهیز می‌کند.

  • صبور باشید و خوب گوش کنید.

درمانگران بر کمک به مراجعان برای ایجاد راهبردهایی برای تغییر رفتار و کنار آمدن با موقعیت ها تمرکز می کنند. هنگامی که درمانگران صبور باشند و در گوش دادن خوب باشند، فضایی را برای مراجع ایجاد می کنند تا در مورد احساسات و تجربیات خود صحبت کنند.ارتباط قوی را نشان دهید. درمانگران باید بدانند چگونه ارتباط برقرار کنند، عمدتاً به این دلیل که افراد در روابط و خانواده ها اغلب در برقراری ارتباط مؤثر مشکل دارند. درمانگران می توانند به زوجین کمک کنند تا بفهمند که عزیزانشان چه احساسی دارند یا می خواهند چه چیزی را بگویند.

  • تعادل نیازهای مراجعان فردی با پویایی گروه:

از آنجا که درمانگران خانواده و ازدواج با افراد، زوج ها و خانواده ها کار می کنند، باید نیازهای فرد را در یک محیط گروهی بدانند این متخصصان نحوه ارزیابی نقش های خانوادگی، روابط و مسائل مشترک مانند اعتماد به نفس پایین، اعتیاد، استرس، سوء مصرف مواد، افسردگی و موارد دیگر را می دانند. نیاز به چنین ارزیابی‌هایی اغلب به درمانگرانی نیاز دارد که با متخصصان دیگر، مانند مددکاران اجتماعی و روانشناسان، در مورد برنامه‌های درمانی مراجعان کار کنند.

  • توانایی حل مسئله

زن و شوهری که با چالش هایی روبرو هستند اغلب نمی توانند جنگل را از میان درختان ببینند. به این دلیل منطقی است که اگر می دانستند چگونه مشکلات زناشویی خود را حل کنند، احتمالاً قبلاً مشکلات ازدواج خود را حل کرده بودند. این واقعیت که آنها به دنبال کمک از یک مشاور هستند نشان می‌دهد که توانایی‌های حل مشکل آنها، حداقل در مورد ازدواجشان، از بین رفته است. درمانگر ازدواج آنها باید این توانایی را داشته باشد که با برخی از راه حل های قابل اجرا وارد عمل شود.

زن و شوهر تا زمانی که بتوانند به تنهایی مشکلات را حل کنند به مهارت های درمانگر تکیه خواهند کرد.. این متخصصان آموزش دیده اند تا به زوج ها کمک کنند تا ریشه مشکلات ازدواج خود را پیدا کنند و آنها را حل کنند. چنین مشاور ازدواجی می تواند همان چیزی باشد که یک ازدواج در مشکل برای بازگشت به مسیر سلامتی نیاز داشت.

بهترین مرکز مشاوره پیش از ازدواج

  • مهارت های ارتباطی و شنیداری

در اساس همه مشاوره ها، گوش دادن و برقراری ارتباط به عنوان مهم ترین ویژگی هایی است که یک مشاور برای کار با مراجع باید از آن برخوردار باشد. اولاً، گوش دادن به هر یک از اعضای خانواده برای تعیین مسائلی که در دست هستند، و همچنین برای شناسایی مسائل اساسی که فوراً افشا یا مشاهده نمی شوند ضروری است.

علاوه بر این، برای مراجعان در یک جلسه مشاوره مهم است که احساس راحتی کنند و با مشاور راحت باشند، و مهارت‌های خوب گوش دادن به او این امکان را می‌دهد که احساس کند شنیده می‌شود و هر چیزی که گفته می‌شود برای درمانگر مهم است.سایر مهارت های ارتباطی نیز برای ایجاد محیط و اعتماد مورد نیاز برای کمک به خانواده ها مهم هستند. مشاوران ازدواج و خانواده باید مهارت‌های بین فردی برای ایجاد روابط، مهارت‌های ارتباط شفاهی برای صحبت با مراجعان و مهارت‌های ارتباطی کتبی برای تکمیل گزارش‌ها و اسناد اضافی که ممکن است برای هر جلسه مورد نیاز باشد، داشته باشند.

مشاوران ازدواج به مراجعان خود کمک می کنند تا روی مهارت های ارتباطی خود کار کنند، بنابراین مشاور باید مهارت های ارتباطی عالی نیز داشته باشد. ارتباط قوی برای ارزیابی و بحث در مورد مشکلات رابطه با مراجعان مورد نیاز است. مهارت های بین فردی شامل همدلی و هوش هیجانی است. این مهارت‌ها، مشاوران ازدواج را برای ایجاد فضایی امن برای کمک به مراجعان برای به اشتراک گذاشتن تجربیات و افکار خود، تجهیز می‌کند.

  • مهربانی و اخلاق

رحم و شفقت و دلسوزی مشاوران ازدواج باید نسبت به مراجعان خود بیشتر باشد آنها باید نسبت به مراجعان خود شفقت نشان دهند که به ایجاد روابط درمانی قوی کمک می کند. ایجاد رابطه اعتماد و صداقت به مهارت های بیشتری نیز نیاز دارد. برای اینکه بتواند به مراجعان کمک کند، یک مشاور در این زمینه باید دلسوز باشد و برای درک نیازهای درون واحد خانواده برای تشخیص و ایجاد برنامه ای برای درمان تلاش کند.

این امر همچنین مستلزم یک مشاور ازدواج و خانواده است که تمام استانداردهای اخلاقی حرفه ای را رعایت کند، همه اطلاعات را محرمانه نگه دارد و در تمام جلسات درمانی بی طرف بماند. مشاوران ازدواج باید نسبت به مراجعان خود شفقت نشان دهند که به ایجاد روابط درمانی قوی کمک می کند. مشاوران همچنین باید شفقت به خود را الگوبرداری کنند تا به مراجعان خود کمک کنند که چگونه این کار را انجام دهند

  • سازمان و مدیریت

علاوه بر مدیریت برنامه ها و جلسات درمانی، تعدادی کار دیگر نیز وجود دارد که نیازمند توانایی های سازمانی و مدیریتی است. مشاوران ازدواج و خانواده ممکن است مجبور باشند همه چیز را از ارائه گزارش ها گرفته تا صدور صورت حساب شرکت های بیمه و مراجعان و تعیین قرار ملاقات انجام دهند. برای انجام این وظایف، درک نحوه رهبری و تعامل با خانواده ها به گونه ای که از هرج و مرج جلوگیری شود و این که مسئولیت های مربوط به دفتر مشاوره به موقع انجام شود، مهم است.

  • ارزیابی

از دیگر ویژگی های ارزشمند مشاور ازدواج و خانواده می توان به توانایی های مشاهده، ارزیابی اشاره کرد. مشاوران در این تخصص نه تنها مراجعان را هنگام تعامل با یکدیگر مشاهده می کنند، بلکه از مشاهدات نتیجه گیری می کنند و طرح های مختلفی را برای درمان در نظر می گیرند تا بهترین اقدام را برای ایجاد تفاوت در مسائل مؤثر تعیین کنند.

یک خانواده یا زوج علیرغم ماهیت متفاوت مسائل در خانواده یا ازدواج، مشاوری که شفقت، مهارت های ارتباطی و دانش و توانایی مشاوره را در جلسات به ارمغان می آورد، می تواند به روند درمان کمک کند. برای مدیریت مؤثر جلسات مشاوره و برنامه های درمانی، این ویژگی های یک مشاور ازدواج و خانواده برای کمک به هر یک از اعضای خانواده مهم است. اگر این مهارت ها را دارید، باید برای تحصیل در رشته مشاوره ازدواج و خانواده فکر کنید.

مشاور ازدواج چه می کند؟

مشاوران ازدواج با زوج‌های متاهل و متعهد کار می‌کنند تا به آنها کمک کنند تا نحوه برقراری ارتباط بهتر، مقابله با تعارضات بین فردی، و رسیدگی و مدیریت آسیب‌های جدی مانند خیانت، بیماری یا مرگ یکی از عزیزان را بیاموزند. مشاوران ازدواج همچنین می توانند به زوج ها کمک کنند تا مسائل روزمره مانند پول، فرزندپروری، صمیمیت، کارهای خانه و روابط با سایر اعضای خانواده را حل کنند.

زوج‌ها معمولاً با هم در مشاوره ازدواج شرکت می‌کنند، اما مشاوران می‌توانند در صورت نیاز هر بار یک نفر را ملاقات کنند. برخی از مشاوران ازدواج می توانند تشخیص و درمان سلامت روان را برای مراجعان خود ارائه دهند.مشاوران ازدواج می توانند در محیط های مختلفی از جمله مطب خصوصی، آژانس های خدمات اجتماعی، مراکز بهداشت روانی سرپایی و سوء مصرف مواد، بیمارستان ها یا مدارس کار کنند. هدف این مشاوران یافتن بهترین نتیجه برای هر فرد در یک رابطه است، خواه این نتیجه شامل با هم ماندن باشد یا جدایی یا طلاق.

مشاوران ازدواج چه تفاوتی با انواع دیگر مشاوران دارند؟

یک مشاور ازدواج با زوج‌های متاهل یا متعهد یا کل خانواده‌ها کار می‌کند تا به مسائلی مانند ارتباط، صمیمیت، پول، تروما، مصرف مواد و سلامت روان رسیدگی کند. انواع دیگر مشاوران معمولاً در یک زمان به یک مراجع مراجعه می کنند و به مسائل مختلفی از جمله اضطراب، افسردگی، اعتیاد، تروما و سایر اختلالات سلامت روان رسیدگی می کنند.

 

منابع:

https://online.uwsuper.edu/degrees/education/msed/marriage-family-counseling/effective-family-and-marriage-therapist/

https://www.forbes.com/advisor/education/psychology-and-counseling/become-a-marriage-counselor

/https://www.marriageandfamilycounselingdegrees.com/faq/what-qualities-should-a-marriage-and-family-counselor-possess

/https://www.apollocradle.com/blog/role-pre-marital-counselling/

برچسب ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند