نوروفیدبک

نوروفیدبک برای چه کسانی مناسب است؟

نوروفیدبک نوعی درمان ذهن و بدن زیر چتر بیوفیدبک است. به طور کلی، بیوفیدبک از حسگرها به عنوان مثال،اندازه‌ گیری نبض، تعداد تنفس، دما، تنش عضلانی برای تشخیص و ارتقای تغییرات فیزیولوژیکی مورد نظرازطریق بازخورد، معمولاً به شکل پاسخ‌های صوتی یا تصویری استفاده می‌کند.

به طور مشابه، نوروفیدبک غیر تهاجمی است و به طور خاص از قرائت های الکتروانسفالوگراف، در میان روش های دیگر، برای تشخیص امواج مغزی و تأثیر بر فعالیت مغز استفاده می کنند محققان بدنبال این موضوع هستند که آیا می توان از امواج مغزی برای بهبود تمرکز، اضطراب و اختلالاتی که به روی مصرف مواد تأثیر گذاشته استفاده کرد؟ شواهد مبنی بر نوروفیدبک به عنوان درمانی برای شرایط سلامت روان در حال افزایش است.

مکانیسم‌های عصبی روان‌شناختی خاصی که تصور می‌شود نوروفیدبک توسط آن‌ها کار می‌کند، یک حوزه فعال تحقیقاتی است. تا حدی، الگوهای امواج مغزی با عملیات شناختی مرتبط هستند و تشویق امواج مغزی مرتبط ممکن است منجر به افزایش عملیات شناختی مورد نظر شود. به عنوان مثال، امواج بتا با عملکرد شناختی تمرکز مرتبط است. امواج تتا با اضطراب مرتبط است نورو فید بک در انواع شرایط سلامت روان از جمله موارد زیرمورد مطالعه قرار گرفته است. در این مقاله گروه مشاوره و روانشناسی داناک مشاور اطلاعات جامعی در این زمینه به شما ارائه می دهد. چنانچه در هر زمینه ای نیاز به مشاوره رایگان روانشناسی داشتید، می توانید با تیم پشتیبان گروه مشاوره روانشناسی داناک مشاور در تماس باشید.

معجزه نوروفیدبک

نورو فید بک نوعی درمان است که با استفاده از کامپیوترهای پیشرفته برای متعادل کردن کار کرد مغز استفاده می کند.این درمان نوعی درمان خوشایند است که باعث تقویت سلامت مغز می شود سعی کنید در درمان نورو فیدبک از بهترین روانپزشکان کمک بگیرید.

ADHD(بیش فعالی) و نوروفیدبک واختلالات یادگیری

تحقیقات از چندین بررسی بالینی برای نوروفیدبک و درمان اختلال نقص توجه/بیش فعالی یادگیری پشتیبانی می کند. اگرچه بسیاری از پروتکل‌های مختلف به طور فعال در حال مطالعه هستند، برخی از این کارها بر سرکوب امواج مغزی تتا و تشویق امواج مغزی بتا (که به آن آموزش تتا/بتا گفته می‌شود) تمرکز دارد.

پس از تنها دو جلسه نوروفیدبک با استفاده از این پروتکل، یک مطالعه کوچک تغییراتی را در نسبت امواج مغزی تتا/بتا نشان داد که درجاتی از نوروپلاستیسیته قبلاً شروع شده است. بررسی‌های سیستماتیک متعدد نوروفیدبک و ADHD نتایج متناقضی را نشان داده‌اند. یک بررسی با نورو فیدبک نشان‌دهنده عدم پاسخ بالینی و دیگری نویدبخش بهبود درکودکان در شرایط مختلف است.

نوروفیدبک واختلالات مصرف مواد

الکل و سایر مواد ممکن است به عنوان راهی برای درمان اضطراب یا استرس مورد استفاده قرار گیرند. سوء استفاده مزمن مواد به ویژه بر فیزیولوژی پاداش مغز تأثیر می گذارد. نوروفیدبک به عنوان درمانی برای اختلالات مصرف مواد پیشنهاد شده و مورد استفاده قرارمی گیرد.

این مطلب را نیز بخوانید: رویکرد های روانشناسی

یک بررسی انتقادی اخیر برای اختلال مصرف الکل به پروتکل‌هایی اشاره کرد که به طور خاص به امواج آلفا تتا پاداش می‌دهند، آرامش را تقویت می‌کنند، اضطراب یا استرس را کاهش می‌دهند، ازعود الکل جلوگیری می‌کنند، پرهیزو ترک الکل را حفظ می‌کنند و احساس خوب بودن را افزایش می‌دهند.

نوروفیدبک درمانی چیست؟

در حالی که این درمان ممکن است فوق‌العاده آینده‌نگر به نظر برسد که شامل اتصال حسگرهای الکتریکی به سر شما می‌شود، درمان نوروفیدبک بدون درد است و بسیار کم خطرتر ازآن چیزی است که ممکن است به نظر بر‌سد ترسناک باشد .در این نوع درمان نوار یا الکترودهایی که روی سر قرار می‌گیرند، بخش‌های مختلف مغز را، بسته به جایی که قرار می‌گیرند، کنترل می‌کنند.

سپس، از طریق بازخورد شنیداری یا بصری، بیماران می‌توانند ببینند که مغزشان چگونه به تلقین‌های مختلفی که یک درمانگر یا پزشک به آنها می‌دهد واکنش نشان می‌دهد.واکنش ها توسط یک نمودار یادداشت می شوند تا فرد بتواند واکنش طبیعی خود را ببیند. پس از این درمان، بیماران می توانند با یک متخصص کارکنند تا بفهمند چرا این واکنش ها را دارند.

این می تواند به بیماران کمک کند تا ریشه احساسات خود را بر اساس واکنش های طبیعی خود که ممکن است حتی متوجه وقوع آن هم نشوند، بهتر درک کنند.این مقاله انواع و تکنیک‌های درمان نوروفیدبک، مزایا و اثربخشی آن و آنچه را که باید قبل از امتحان آن در نظر بگیرید را بیان می کند.

انواع نوروفیدبک درمانی

ثابت شده است که درمان نوروفیدبک در کمک به تشخیص یا درمان چند بیماری مختلف مفید است و هر بیماری با نوع کمی متفاوت از نوروفیدبک درمانی همراه است.برای هر نوع، الکترودهای متصل به پوست به دنبال فرکانس‌های مغزی خاصی هستند. که اساساً سرعتی است که امواج مغزی در آن منتشر می‌شوند.نوعی است که می‌تواند نحوه واکنش فرد را نشان دهد.انواع مختلف فرکانس نشان دهنده انواع مختلفی از عملکردها یا واکنش های مغز است.

درمان بیماریهای روانی با نوروفیدبک

نوروفیدبک و فرکانس/قدرت

این ساده ترین و رایج ترین نوع درمان است و گاهی اوقات به آن “نوروفیدبک سطحی” نیز گفته می شود. این شامل اتصال دو تا چهار الکترود به سر برای تشخیص فرکانس های مربوط به ADHD، اضطراب و بی خوابی است.

نوروفیدبک بالقوه کورتیکال آهسته (SCP-NF)

هدف این نوع درمان کمک به افراد مبتلا به ADHD ، صرع و میگرن است. حتی در کودکانی که ADHD دارند به عنوان یک جایگزین بالقوه برای راه حل های دارویی آزمایش شده است.

این مطلب را نیز بخوانید: اهمیّت موضوع رازداری در جلسات مشاوره

سیستم نوروفیدبک کم انرژی (LENS)

نوروفیدبک علاوه بر کمک به افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی می تواند به افرادی که انرژی کم دارند نیز کمک کند. هدف این نوع درمان تغییر امواج مغزی بیمار در حالی که بی حرکت با چشمان بسته دراز می کشد. این برای کمک به افراد مبتلا به بی خوابی، فیبرومیالژیا، سندرم پای بی قرار، اضطراب، افسردگی و عصبانیت استفاده می شود.

این نوع درمان نیازی به تلاش آگاهانه از جانب بیمار ندارد. این نوع با اتصال الکترودها به سر کار می کند. این قسمت هایی را که فعالیت مغز در آنها کم است مشخص می کند.سپس الکترودها فرکانس‌های میدان مغناطیسی بسیار پایینی از خود ساطع می‌کنند که با گذشت زمان، می‌توانند به طور بالقوه نحوه عملکرد مغز را تغییر دهند.

نوروفیدبک هموآنسفالوگرافی (HEG).

این نوع درمان نوروفیدبک برای افرادی است که میگرن وحشتناکی دارند. الکترودها نشان می دهند که جریان خون در مغز کجاست و از این اطلاعات برای افزایش جریان خون و کاهش درد یا عود مجدد میگرن استفاده می کنند.

نوروفیدبک با امتیاز Z زنده

این نوع نوروفیدبک برای افرادی است که بی خوابی دارند. طبق یک مطالعه موردی، حتی بعد از 15 جلسه که هر جلسه 20 دقیقه بود، علائم یک گروه را بهبود بخشید.

توموگرافی الکترومغناطیسی با وضوح پایین (LORE-TA)

این درمان به 19 اتصال الکترود نیاز دارد و دلیل آن این است که مغز را برای فعالیت‌های خاص مغزی مربوط به اختلال وسواس فکری-اجباری، اعتیاد و افسردگی تحت نظر دارد. این نوع درمان جزئیات پیچیده زیادی را در مورد عملکرد درونی مغز افراد مبتلا به اعتیاد نشان داده است.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی کاربردی (fMRI)

این روش هنوز هم روشی از درمان نوروفیدبک است که بیشتر از همه مبتنی بر تحقیق است این از الکترودها برای ترسیم عملکرد درونی مغز استفاده می کند.اگرچه معمولاً یک درمان مستقل برای اضطراب یا پردازش رویدادهای آسیب زا نیست، نوروفیدبک در استفاده از آن به عنوان یک درمان مکمل برای گفتار درمانی سنتی بیشتر در حال رشد است.

این مطلب را نیز بخوانید: 7 روانشناس خوب در تهران

بخشی از پاتوفیزیولوژی این شرایط اغلب برانگیختگی بیش از حد است که ممکن است در امواج مغزی قدردانی شده در الکتروانسفالوگرافی منعکس شود. یک مرور سیستماتیک نوروفیدبک برای درمان رویدادهای تروماتیک در کودکان و نوجوانان به تنوع گسترده در درمان‌های نوروفیدبک اشاره کرد و پیشنهاد کرد که تحقیقات بیشتری برای روشن شدن بهترین شیوه‌ها و توصیه‌ها مورد نیاز است.تنوع در پروتکل‌های تشخیص در مقابل علائم یا پروتکل‌های بیمار محور ممکن است توانایی کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی شده و کنترل‌شده را برای مطالعه مزایای نوروفیدبک محدود کند.

مانند سایر درمان های فردی یا پیچیده، تحقیقات مبتنی بر نتایج ممکن است جهت گیری بیشتری ارائه دهد. تا به امروز، به طور کلی مطالعات کوچکی صورت گرفته است و مانند سایر مداخلات ذهنی بدنی / یکپارچه احتمالاً بدون در نظرگرفتن بودجه معمول تحقیقات دارویی کوچک باقی خواهند ماند.

تحقیقات زیادی در مورد اثرات نامطلوب نوروفیدبک انجام نشده است اما به طور کلی به نظر می رسد که به خوبی تحمل می شود، اما این پتانسیل را دارد که علائم تحت درمان را بدتر کند و باعث سردرد یا خستگی شود. در برخی از بیماران تحت درمان برای اختلال تشنج، آزمایشات نشان داد در افراد مبتلا به تشنج زیرمجموعه تشنجشان را تشدید کرد.اگرچه نوروفیدبک به عنوان یک گزینه درمانی غیرتهاجمی و به طور کلی ایمن در شرایط انتخابی امیدوارکننده است، ولی همچنان پزشکان و بیماران باید مزایای بالقوه را در مقابل هزینه، دسترسی و زمان مورد نیاز آن ارزیابی کنند.

تکنیک های نوروفیدبک

اگر به دنبال درمان نوروفیدبک برای یک بیماری رفتاری مانند افسردگی هستید، یک روانشناس معمولاً آن را انجام می دهد و بر اساس مسائلی که به دنبال آن هستید، از شما سؤالاتی می پرسد.همچنین ممکن است لازم باشد به مطب دکتر بروید، جایی که یک متخصص الکترودها را روی سر شما قرار می دهد. همچنین این احتمال وجود دارد که شما در حال تماشای یک فیلم یا گوش دادن به محتوای صوتی باشید در حالی که آنها بر فعالیت مغز شما نظارت دارند.

به طور معمول، شما قادر خواهید بود واکنش های مغز خود را در زمان واقعی مشاهده کنید. یکی از کلینیک‌ها نمونه‌ای از بیمارانی را توصیف می‌کند که در حال تماشای فیلم هستند و وقتی مغز آنها امواج مغزی خاصی تولید می‌کند، صفحه نمایش روشن‌تر می‌شود. برعکس، وقتی مغز امواج مغزی کمتر مطلوبی تولید می کند، صفحه نمایش تیره تر می شود.

این مطلب را نیز بخوانید: خشم و پرخاشگری

از آنجایی که شما این را در زمان واقعی می بینید، ایده این است که می توانید یاد بگیرید که چگونه امواج مغزی را تولید کنید که صفحه نمایش را روشن نگه می دارد. این نشان می دهد که روزی می توان از این درمان برای جلوگیری از افکار منفی و کاهش اثرات رفتارهای اعتیاد آور استفاده کرد.

آیا نوروفیدبک افکار منفی را درمان می کند؟

همانطور که در بخش نوروفیدبک درمانی ذکر شده است، روش های مختلفی وجود دارد که درمان نوروفیدبک می تواند مفید باشد. به عنوان مثال، اگر به دنبال کمک برای یک بیماری خاص هستید، قطعاً باید تحقیق کنید تا مطمئن شوید که دکتری که می‌خواهید به آن مراجعه کنید در درمان نوروفیدبک برای آن بیماری تخصص دارد.

این روش درمانی با متعادل کردن کارکرد مغز به درمان افسردگی کمک می کند چون بالا یا پایین بودن امواج مغزی میتواند تعادل و کارکرد مغز را تحت تاثیر قرار دهد این نوع درمان میتواند با ایجاد تعادل در دونیمکره مغزهیجانات مثبت و منفی را متعادل کند و درمانجویان را قادر می سازد که بدون مصرف دارو نشانه های افسردگی را کمتر کنند.

نوروفیدبک در روانپزشکی

این درمان نیز به طور مداوم در حال تحقیق است. با این حال، این موارد شرایط اصلی هستند که افراد تمایل دارند به دنبال درمان نوروفیدبک باشند:

  • بیش فعالی
  • افسردگی
  • اضطرب
  • بیخوابی
  • میگرن
  • اعتیاد
  • اختلال وسواس فکری عملی
  • انرژی کم
  • کنترل خشم

مزایا و معایب و عوارض نوروفیدبک درمانی

بزرگترین مزیت درمان نوروفیدبک این است که می تواند عملکرد درونی مغز را به نمایش بگذارد. این می تواند واکنش هایی را نسبت به چیزهایی نشان دهد که شما آگاهانه از آنها آگاه نبودید، که می تواند به شما کمک کند رفتارهای غیر مفید را شناسایی کنید و برای تغییر آنها تلاش کنید.یکی دیگر از مزایای درمان نوروفیدبک این است که واکنش های مغز شما را در زمان واقعی نشان می دهد. این به شما امکان می دهد واکنش های خود را بهتر درک کنید و آنها را از یک منبع بی طرف ببینید.

این مطلب را نیز بخوانید: اختلالات سوماتیک سمپتوم

این به ویژه برای کسانی که با مدیریت خشم دست و پنجه نرم می کنند خوب است زیرا اغلب می توانند به ورودی های بیرونی حساس باشند. بزرگترین مزیت درمان نوروفیدبک این است که می تواند عملکرد درونی مغز را به نمایش بگذارد. این می تواند واکنش هایی را نسبت به چیزهایی نشان دهد که شما آگاهانه از آنها آگاه نبودید، که می تواند به شما کمک کند رفتارهای غیر مفید را شناسایی کنید و برای تغییر آنها تلاش کنید.یکی دیگر از مزایای درمان نوروفیدبک این است که واکنش های مغز شما را در زمان واقعی نشان می دهد.

این به شما امکان می دهد واکنش های خود را بهتر درک کنید و آنها را از یک منبع بی طرف ببینید. این به ویژه برای کسانی که با مدیریت خشم دست و پنجه نرم می کنند خوب است زیرا اغلب می توانند به ورودی های بیرونی حساس باشند نوروفید بک عارضه درمانی خاصی ندارد چوندر این درمان مغز به فعالیت می پردازد گاهی امکان دارد مراجع دچار کمی سردرد یا خستگی شود و این حالت همیشگی نیست و در جلسات بعدی معمولا از بین می رود.

سن مناسب نوررو فیدبک چه سنی است و نوروفیدبک برای چه کسانی مناسب است؟

تقریبا نورو فید بک درهر سنی قابل انجام است ولازم است درمانجو توانایی این را داشته باشد که بتواند جلوی مانیتور بنشیند معمولا این درمان در کودکان پنج یا شش سال به بالا انجام می شود البته این نوع روش درمان برای بزرگسالان و سالمندان هم انجام می شودو تقریبا برای هر سنی قابل انجام است.

قیمت نورو فیدبک چقدر است؟

این عارضه معمولا به سی الی چهل جلسه درمان نیاز دارد و ممکن است تعداد جلسات توسط پزشک کم یا زیاد شود. عوامل زیادی در تعیین قیمت نورو فید بک تاثیر دارند و معمولا هزینه آن توسط وزارت بهداشت تعیین می شود و مراکر درمان اجازه ندارند هزینه دلخواه دریافت نمایند.

اثربخشی نورو فیدبک

در حالی که نوروفید بک هنوز به عنوان راه حلی برای بسیاری از شرایط در حال تحقیق است، درمان نوروفیدبک در مطالعات گروهی کوچک موثر است. با این حال، اثربخشی به تعداد جلسات و همچنین شرایط بستگی دارد.علاوه بر موثر بودن در درمان شرایط فوق، منجر به افزایش فعالیت مغز می شود.در یک مطالعه به روی 20 فرد مسن نشان دلد که نوروفیدبک بتا پس از هر درمان به روی آنها نشان داد که افراد افزایش قابل توجهی در فعالیت مغز پیدا کردند که نشان می دهد مغز پیر ممکن است بیشتر از آنچه در ابتدا تصور می شد توانایی داشته باشد.

با این حال،این افراد هیچ تفاوتی در عملکرد شناختی پیدا نکردند.همچنین آزمایشات نشان داده است که نورو فید بک بر روی کودکان مبتلا به ADHD تأثیر دارد. در یک مطالعه، هم والدین و هم بچه‌ها پس از گذراندن یک تابستان در آموزش فشرده نوروفیدبک، تفاوت‌های قابل‌توجهی را در رفتارگزارش کردند.

مواردی که باید درنوروفید بک در نظرگرفت

توجه به این نکته مهم است که درمان نوروفیدبک هنوز در حال تحقیق است علاوه بر این، برخی افراد دریافته اند که جلسات تحت پوشش بیمه نیستند و با توجه به تعداد جلسات می توانند زمان بر باشند. همچنین این سوال وجود دارد که آیا مزایای آن طولانی مدت است یا خیر؟ با این حال، بسیاری از پزشکان و دانشمندان بر این باورند که نوروفیدبک کلید مسائل رشد و اعتیاد است. علاوه بر این، هم افراد و هم خانواده‌های درگیر در کارآزمایی‌های بالینی، بهبودی را پس از جلسات گزارش کرده‌اند.

این مطلب را نیز بخوانید: آشنایی با 16 تیپ شخصیتی چهارمزاج

هنگام جستجوی یک پزشک، حتما ابتدا با دفتر او تماس بگیرید تا در مورد پوشش بیمه و گزینه های مختلف پرداخت سوال بپرسید. همچنین می‌توانید در مورد تعداد الکترودهایی که معمولاً استفاده می‌کنند و آنچه که در بیماران با سابقه شما استفاده شده است و همچنین تعداد جلسات مورد انتظار سؤال کنید.هنگامی که به اولین جلسه خود رفتید، می توانید انتظار داشته باشید که پیشینه پزشکی خود و مسائلی را که می خواهید به آنها بپردازید بررسی کنید.

جلسات می تواند از چیزی که شبیه گفتار درمانی سنتی تر به نظر می رسد تا خواب شما در حین نظارت باشد. برخی از تمرین‌کنندگان از شما می‌خواهند فیلم تماشا کنید، به موسیقی گوش دهید یا یک بازی انجام دهید البته همه اینها در حالی است که شما زیر الکترودها تحت نظارت هستید.

منابع:

https://www.verywellmind.com/neurofeedback-therapy-definition-techniques-and-efficacy-5193195

https://www.aafp.org/pubs/afp/afp-community-blog/entry/neurofeedback-an-emerging-mental-health-therapy.html

برچسب ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند