هوش هیجانی

هوش هیجانی و راه های تقویت آن

هوش هیجانی به عنوان ضریب احساسی یا EQ شناخته می شود. هوش هیجانی توانایی درک،استفاده و مدیریت احساسات خود به روش های مثبت برای کاهش استرس، برقراری ارتباط موثر، همدلی با دیگران، غلبه بر چالش ها و خنثی کردن تعارض است. در ادامه با گروه مشاوره و روانشناسی داناک مشاور همراه باشید تا اطلاعات جامعی در این حوزه بدست آورید.

هوش هیجانی یا EQ چیست؟

هوش عاطفی به شما کمک می کند تا روابط قوی تری ایجاد کنید، درمدرسه و کارموفق شوید و به اهداف شغلی و شخصی خود برسید. همچنین می تواند به شما کمک کند تا با احساسات خود ارتباط برقرارکنید،قصد را به عمل تبدیل کنید و تصمیمات آگاهانه ای درمورد آنچه برای شما مهم است بگیرید.

هوش عاطفی به شما امکان می دهد بخش های کلیدی زندگی خود مانند خانه، محل کار و مدرسه را ارتقاء دهید.هوش درمعنای عام، توانایی یادگیری مفاهیم جدید و به کارگیری دانش خود درمسائل است. هوش هیجانی EQ نیزمشابه همین هوش است. این هوش توانایی یادگیری درمورد خودتان و به کاربردن آن هوش دردنیای اطرافتان است. هوش هیجانی برعملکرد شما درمدرسه یا محل کارتأثیرگذاراست. هوش هیجانی بالا می‌تواند به شما کمک کند تا پیچیدگی‌های اجتماعی محل کار را مرور کنید، دیگران را رهبری کنید و انگیزه دهید و درحرفه‌ تان برتری پیدا کنید.

این مطلب را نیز بخوانید: مشاوره ازدواج

درواقع، وقتی نوبت به مصاحبه های شغلی می رسد. بسیاری از شرکت ها هوش هیجانی را به اندازه توانایی فنی، مهم ارزیابی می کنند و قبل ازاستخدام از تست EQ استفاده می کنند.هوش هیجانی برسلامت جسمانی شما هم تأثیر گذاراست.اگر قادربه مدیریت احساسات خود نیستید،احتمالاً استرس خود را نیز مدیریت نمی کنید.

این می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود. استرس کنترل نشده فشار خون را بالا می برد، سیستم ایمنی را سرکوب می کند، خطر حملات قلبی و سکته را افزایش می دهد، به ناباروری کمک می کند و روند پیری را تسریع می کند. اولین قدم برای بهبود هوش هیجانی، یادگیری نحوه مدیریت استرس است.

احساسات کنترل نشده و استرس نیز می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد و شما را در برابر اضطراب و افسردگی آسیب پذیر کند. اگر نمی توانید احساسات خود را درک کنید، با آنها راحت شوید یا احساسات خود را مدیریت کنید، برای ایجاد روابط قوی نیز دچار مشکل خواهید شد. این به نوبه خود می تواند شما را دچار احساس تنهایی و انزوا کند و هر گونه مشکل سلامت روانی را تشدید کند.

با درک احساسات خود و نحوه کنترل آنها، بهتر می توانید احساسات خود را بیان کنید و احساس دیگران را هم درک کنید. این کار به شما این امکان را می دهد که به طورمؤثرترارتباط برقرارکنید و روابط قوی تری هم درمحل کار و هم درزندگی شخصی خود ایجاد کنید.هوش اجتماعی شما هدف اجتماعی را دنبال می کند و شما را با افراد دیگر و دنیای اطرافتان مرتبط می کند. هوش اجتماعی شما را قادر می سازد دوست را از دشمن تشخیص دهید، علاقه فرد دیگر را نسبت به خوداندازه گیری کنید،احساس کنید که دوستش دارید و خوشحال هستید. استرس را کاهش دهید و سیستم عصبی خود را ازطریق ارتباطات اجتماعی متعادل کنید.

چرا هوش هیجانی اینقدر مهم است؟

همانطورکه می دانیم،این باهوش ترین افراد نیستند که موفق ترین یا کامل ترین افراد در زندگی هستند. احتمالاً افرادی را می‌شناسید که از نظر تحصیلی درخشان هستند و درعین حال از نظراجتماعی ناتوان و در کار یا روابط شخصی خود ناموفق هستند. توانایی فکری یا بهره هوشی شما IQ به تنهایی برای رسیدن به موفقیت درزندگی کافی نیست. بله، ضریب هوشی شما می تواند به شما کمک کند تا وارد دانشگاه شوید، اما این EQ شما است که به شما کمک می کند استرس و احساسات را هنگام مواجهه با امتحانات نهایی مدیریت کنید. IQ و EQ به صورت پشت سرهم وجود دارند زمانی مؤثرتر هستند که کناریکدیگر باشند.

این مطلب را نیز بخوانید: ازدواج موفق و مهارت حل اختلاف همسران

نشانه های هوش هیجانی چیست؟

  • توانایی شناسایی و توصیف احساسات مردم
  • آگاهی ازنقاط قوت و محدودیت های شخصی
  • اعتماد به نفس و پذیرش خود
  • توانایی رها کردن اشتباهات
  • توانایی پذیرش و تغییر پذیری
  • حس کنجکاوی قوی، به ویژه در مورد افراد دیگر
  • احساس همدلی و توجه به دیگران
  • نشان دادن حساسیت به احساسات دیگران
  • قبول مسئولیت اشتباهات
  • توانایی مدیریت احساسات در شرایط سخت

تاثیر هوش هیجانی در زندگی افراد

علاقه به آموزش و یادگیری هوش اجتماعی وعاطفی درسال های اخیر افزایش یافته است. برنامه های یادگیری اجتماعی و عاطفی SEL به بخشی استاندارد ازبرنامه درسی برای بسیاری از مدارس درخارج از کشور تبدیل شده است.هدف این طرح‌ها نه تنها بهبود سلامت و رفاه، بلکه کمک به موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان و جلوگیری ازقلدری است. مثال های زیادی وجود دارد که نشان می دهد هوش هیجانی چگونه می تواند در زندگی روزمره نقش داشته باشد.

هوش هیجانی در افراد

  • فکر کردن قبل از واکنش

افراد باهوش عاطفی می دانند که احساسات می توانند قدرتمند، اما موقتی نیز باشند. هنگامی که یک رویداد احساسی بسیار پربار رخ می دهد، مانند عصبانی شدن با یک همکار، واکنش هوشمندانه احساسی باید مدتی طول بکشد تا پاسخ دهید. این به همه اجازه می دهد تا احساسات خود را آرام کنند و در مورد همه عوامل پیرامون بحث، منطقی تر فکر کنند. تحقیقات نشان می دهد که EQ بالا با مجموعه ای از بهبود سلامت روانی و روابط، تا رضایت شغلی بالاتر و عملکرد تحصیلی مرتبط است.

این مطلب را نیز بخوانید: 7 روانشناس خوب در تهران

  • خودآگاهی بیشتر

افراد باهوش عاطفی نه تنها در فکر کردن به احساسات دیگران خوب هستند، بلکه دردرک احساسات خود نیز ماهرهستند. خودآگاهی به افراد این امکان را می دهد که عوامل مختلفی را که به احساسات آنها کمک می کند در نظر بگیرند. درک احساسات می تواند کلید روابط بهتر، بهبود رفاه و مهارت های ارتباطی قوی تر باشد.

  • همدلی برای دیگران

بخش بزرگی ازهوش هیجانی توانایی فکر کردن وهمدردی با احساسات دیگران است. این اغلب شامل در نظرگرفتن این است که اگردرموقعیت مشابهی قرارداشتید، چگونه پاسخ می دادید.

نحوه استفاده از هوش هیجانی

هوش هیجانی را می توان به روش های مختلف در زندگی روزمره به کار برد. چند روش مختلف برای تمرین هوش هیجانی:

  • توانایی پذیرش انتقاد و مسئولیت
  • توانایی حرکت بعد از اشتباه کردن
  • توانایی نه گفتن در زمانی که نیاز دارید
  • توانایی به اشتراک گذاشتن احساسات خود با دیگران
  • توانایی حل مشکلات به روشی که برای همه مفید باشد
  • داشتن همدلی با افراد دیگر
  • داشتن مهارت شنیداری عالی
  • دانستن اینکه چراباید کارهایی را انجام دهید.
  • قضاوت نکردن دیگران

هوش عاطفی برای ارتباط بین فردی خوب وضروری است. برخی ازکارشناسان معتقدند که این توانایی درتعیین موفقیت زندگی مهمتر از IQ به تنهایی است. خوشبختانه، کارهایی وجود دارد که می توانید برای تقویت هوش اجتماعی و عاطفی خود انجام دهید.

چند راه برای بهبود هوش هیجانی

در حالی که برخی از افراد ممکن است به طور طبیعی به مهارت های عاطفی خود دست یابند، برخی شواهد نشان می دهد که این توانایی است که می توانید آن را توسعه و بهبود دهید.باهوش بودن از نظرعاطفی مهم است، اما چه قدم هایی می توانید برای بهبود مهارت های اجتماعی و عاطفی خود بردارید؟ در اینجا چند نکته وجود دارد:

این مطلب را نیز بخوانید: رویکرد های روانشناسی

  • گوش دهید

اگر می خواهید بفهمید که دیگران چه احساسی دارند، اولین قدم توجه کردن است. برای گوش دادن به آنچه که مردم سعی دارند به شما بگویند، چه به صورت شفاهی و چه غیرکلامی، وقت بگذارید. زبان بدن می تواند معنای زیادی داشته باشد. وقتی احساس می‌کنید که شخصی احساس خاصی دارد، عوامل مختلفی را در نظر بگیرید که ممکن است در ایجاد آن احساس نقش داشته باشند.

  • همدلی کنید

درک احساسات بسیار مهم است، اما شما همچنین باید بتوانید خود را به جای دیگران بگذارید تا دیدگاه آنها را به درستی درک کنید. همدلی با افراد دیگر را تمرین کنید. تصور کنید در موقعیت آنها چه احساسی خواهید داشت. چنین فعالیت‌هایی می‌توانند به شما درایجاد درک عاطفی از یک موقعیت خاص و همچنین توسعه مهارت‌های عاطفی قوی‌تردربلندمدت کمک کنند.

  • منعکس کنید

توانایی استدلال با احساسات بخش مهمی از هوش هیجانی است. درنظربگیرید که چگونه احساسات شما بر تصمیمات و رفتارهای شما تأثیر می گذارد. وقتی به این فکر می کنید که دیگران چگونه پاسخ می دهند، نقشی را که احساسات آنها بازی می کند، ارزیابی کنید.چرا این شخص چنین احساسی دارد؟ آیا عوامل نادیده ای وجود دارد که ممکن است به این احساسات کمک کند؟ چگونه احساسات شما با آنها متفاوت است؟ با بررسی چنین سؤالاتی، ممکن است متوجه شوید که درک نقشی که احساسات درنحوه تفکر و رفتار افراد ایفا می کنند آسان تر می شود.

مؤلفه های هوش هیجانی چیست؟

  • خودآگاهی

اگر خودآگاه باشید، می توانید الگوهای رفتاری و انگیزه های خود را ببینید. شما می دانید که چگونه احساسات و اعمال شما چه خوب و چه بد بر اطرافیان شما تأثیر می گذارد. می توانید وقتی احساسات خود را مطرح می کنید نام ببرید و بفهمید که چرا آنجا هستند.همچنین می توانید محرک های خود را بشناسید، نقاط قوت خود را شناسایی کنید و محدودیت های خود را ببینید.

این مطلب را نیز بخوانید: مشاوره خیانت

خودآگاه بودن همچنین می تواند به این معنی باشد که شما متواضع هستید بالاخره همه ما فقط انسان هستیم.

  • خود تنظیمی

اگر بتوانید خود را تنظیم کنید، واکنش های عاطفی شما متناسب با شرایط است.شما می دانید که چگونه در صورت نیاز مکث کنید و تکانه های خود را کنترل کنید. قبل ازاقدام فکرکنید وعواقب آن را درنظربگیرید.همچنین به این معنی است که می دانید چگونه تنش را کاهش دهید، تعارض را مدیریت کنید، با سناریوهای دشوار کنار بیایید و با تغییرات محیط خود سازگار شوید.

  • انگیزه

اگرذاتاً انگیزه دارید، تشنه پیشرفت شخصی هستید. شما به شدت به سمت موفقیت می روید.شما برای دستیابی به اهداف الهام گرفته اید زیرا به شما کمک می کند به عنوان یک فرد رشد کنید، نه اینکه این کاررا برای پاداش های بیرونی مانند پول، شهرت،موقعیت یا شناخت انجام دهید.

  • یکدلی

اگر همدل هستید، سطح سالمی از سلامت روان را دارید و خود محور نیستید وفقط به فکرمنافع خود نیستید درمکالمات می توانید بفهمید که یک نفر ازکجا آمده است. به اصطلاح می‌توانید «یک مایل با کفش‌های آن‌ها راه بروید». حتی اگر سناریوی دقیقی برای شما اتفاق نیفتاده باشد، می توانید از تجربه زندگی خود استفاده کنید و تصور کنید که ممکن است چه احساسی داشته باشد و نسبت به آنچه که برآنها گذشته دلسوز باشید.شما در قضاوت دیگران کند هستید و این آگاهی را دارید که همه ما با شرایطی که به ما داده شده است بهترین کار را انجام می دهیم. وقتی بهتر بدانیم، بهتر عمل می کنیم.

  • مهارتهای اجتماعی

اگر مهارت های اجتماعی خود را توسعه داده اید، در کار گروهی مهارت دارید. شما از دیگران و نیازهای آنها در گفتگو یا حل تعارض آگاه هستید.شما درمکالمه، از گوش دادن فعال، تماس چشمی، مهارت های ارتباط کلامی و زبان بدن باز استقبال می کنید. شما می دانید که چگونه می توانید با دیگران رابطه برقرار کنید یا رهبری خود را ابراز کنید.

هوش عاطفی

چگونه هوش عاطفی را پرورش دهیم

ما به طور طبیعی به سمت فردی با EQ بالا کشیده می شویم. ما با ارتباط آسان آنها راحت هستیم. به نظرمی رسد که آنها می توانند نشانه های اجتماعی را با توانایی مافوق بشری بخوانند. شاید آنها حتی بتوانند تا حدودی احساس دیگران را بخوانند. این نوع رفتارآنها درهمه حوزه های زندگی در خانه، در محیط های اجتماعی و درمحل کار مورد استقبال قرار می گیرد. چه کسی رئیسی را نمی‌خواهد که احساس شما را درک کند؟

این مطلب را نیز بخوانید: مشاوره روانشناسی

آیا می توانید هوش هیجانی را در محل کار آزمایش کنید؟

در سال‌های اخیر، برخی از کارفرمایان آزمون‌های هوش هیجانی را در فرآیندهای درخواست و مصاحبه خود گنجانده‌اند، بر این اساس که فردی با هوش هیجانی بالا می‌تواند رهبر یا همکار بهتری باشد. با این حال، مشخص نیست که آیا این اقدامات می توانند دقیق یا مفید باشند.

آیا افراد باهوش عاطفی انگیزه بیشتری دارند؟

این افراد قادر به بسیج احساسات واستفاده از آنها هستند و برای مدیریت وظایف و حل مشکلات انگیزه دارند. آنها با آنچه هستند و آنچه در زندگی برایشان ارزش قائل هستند مرتبط هستند، که برای اولویت بندی و رسیدن به هرهدف اساسی لازم است. دانستن آنچه اهمیت دارد برای بهره وری بسیار مهم است.

چگونه فقدان هوش عاطفی را شناسایی کنیم؟

فقدان مهارت های عاطفی انتقادی می تواند منجر به تعارض در محل کار شود، مانند سوءتفاهم به دلیل ناتوانی در شناخت یا درک احساسات. یکی از رایج ترین شاخص های هوش هیجانی پایین، مشکل در مدیریت و بیان احساسات است. شما ممکن است با به رسمیت شناختن نگرانی های درست همکاران مشکل داشته باشید یا با گوش دادن فعال دست و پنجه نرم کنید. روابطی که با همکاران خود دارید را در نظر بگیرید.

آیا مکالمات شما متشنج است؟ آیا وقتی پروژه‌ها طبق برنامه پیش نمی‌روند، مکرراً دیگران را مقصر می‌دانید؟ آیا مستعد طغیان هستید؟ اینها همه نشانه های کمبود هوش هیجانی است. پرورش مهارت های اجتماعی با درک و تمرین همدلی و مؤلفه های اصلی هوش هیجانی مهم است.

چهار مؤلفه مهم هوش عاطفی

  • خودآگاهی
  • خود مدیریتی
  • آگاهی اجتماعی
  • مدیریت روابط

خودآگاهی

خودآگاهی هسته اصلی همه چیز است. این توانایی شما را برای درک نه تنها نقاط قوت و ضعف، بلکه در شناخت احساسات و تأثیر آنها بر عملکرد شما و تیمتان توصیف می کند.طبق تحقیقات روانشناس سازمانی تاشا اوریش، 95 درصد از مردم فکر می کنند که خودآگاه هستند، اما تنها 10 تا 15 درصد آنها واقعاً اینطور هستند و این می تواند برای کارمندان شما مشکل ایجاد کند.

این مطلب را نیز بخوانید: مشاوره خیانت

کاربا همکارانی که خودآگاه نیستند می تواند موفقیت تیم را به نصف کاهش دهد و طبق تحقیقات Eurich منجر به افزایش استرس و کاهش انگیزه شود.برای نشان دادن بهترین ها در دیگران، ابتدا باید بهترین ها را درخود به نمایش بگذارید، جایی که خودآگاهی وارد عمل می شود. یکی از راه‌های آسان برای ارزیابی خودآگاهی، تکمیل بازخورد 360 درجه است که در آن عملکرد خود را ارزیابی می‌کنید و سپس آن را با نظرات رئیس، همتایان و گزارش‌های مستقیم خود مطابقت می‌دهید. از طریق این فرآیند، بینش هایی در مورد رفتار خود به دست خواهید آورد و متوجه خواهید شد که چگونه در سازمان درک می کنید.

خود مدیریتی

خود مدیریتی به توانایی مدیریت احساسات، به ویژه در موقعیت های استرس زا، و حفظ دیدگاه مثبت علیرغم شکست ها اشاره دارد. رهبرانی که فاقد خود مدیریتی هستند سریع واکنش نشان می دهند و کنترل انگیزه های خود را دشوارتر می کنند. با این حال، هرچه با هوش هیجانی خود هماهنگ‌تر باشید، می‌توانید انتقال واکنش به واکنش را آسان‌تر انجام دهید. مهم است که مکث کنید، نفس بکشید، خودتان را جمع کنید و هر کاری که لازم است برای مدیریت احساسات خود انجام دهید شاید به معنای پیاده روی یا تماس با یک دوست باشد تا بتوانید به طور مناسب و عمدی به استرس و ناملایمات واکنش نشان دهید.

برای اینکه بتوانید EQ خود را درگیر کنید، باید بتوانید از احساسات خود برای تصمیم گیری سازنده در مورد رفتار خود استفاده کنید. وقتی بیش از حد تحت استرس قرارمی گیرید، می توانید کنترل احساسات و توانایی عمل متفکرانه و مناسب را از دست بدهید.به زمانی فکر کنید که استرس بر شما غلبه کرده است. آیا فکر کردن یا تصمیم گیری منطقی آسان بود؟ احتمالا نه. وقتی بیش از حد تحت استرس قرار می‌گیرید، توانایی شما برای تفکر واضح و ارزیابی دقیق احساسات خودتان و دیگران به خطر می‌افتد.

احساسات اطلاعات مهمی هستند که در مورد خود و دیگران به شما اطلاعات می دهند، اما در مواجهه با استرسی که ما را از منطقه آسایش خود خارج می کند، می توانیم درآن غرق شویم و کنترل خود را از دست بدهیم. با توانایی مدیریت استرس و حضور عاطفی، می‌توانید یاد بگیرید که اطلاعات ناراحت ‌کننده را دریافت کنید بدون اینکه اجازه دهید بر افکار و خودکنترلی شما غلبه کند.

می‌توانید انتخاب‌هایی داشته باشید که به شما امکان می‌دهد احساسات و رفتارهای تکانشی را کنترل کنید، احساسات خود را به روش‌های سالم مدیریت کنید، ابتکارعمل کنید، به تعهدات خود عمل کنید و با شرایط درحال تغییر سازگار شوید.

آگاهی اجتماعی

در حالی که درک و مدیریت احساسات خود مهم است، همچنین باید بدانید که چگونه یک اتاق را بخوانید. آگاهی اجتماعی توانایی شما در تشخیص احساسات دیگران و پویایی بازی در سازمان شما را توصیف می کند.رهبرانی که در آگاهی اجتماعی سرآمد هستند، همدلی را تمرین می کنند. آنها تلاش می کنند تا احساسات و دیدگاه های همکاران خود را درک کنند، که آنها را قادر می سازد تا با همسالان خود ارتباط و همکاری مؤثرتری داشته باشند.

این مطلب را نیز بخوانید: مشاوره مهارت های زندگی

شرکت توسعه رهبری جهانی DDI همدلی را به عنوان مهارت رهبری شماره یک رتبه بندی می کند و گزارش می دهد که رهبرانی که بر همدلی تسلط دارند بیش از 40 درصد در مربیگری، مشارکت دادن دیگران و تصمیم گیری عملکرد بالاتری دارند. محققان دریافتند که مدیرانی که نسبت به گزارش‌های مستقیم خود همدلی بیشتری نشان می‌دهند، توسط روسای خود عملکرد بهتری دارند.با برقراری ارتباط با همدلی، می توانید بهتر از تیم خود حمایت کنید و در عین حال عملکرد فردی خود را بهبود بخشید.

مدیریت روابط

مدیریت رابطه به توانایی شما برای تأثیرگذاری، مربیگری و راهنمایی دیگران و حل و فصل مؤثر تعارض اشاره دارد.برخی ترجیح می‌دهند از تعارض اجتناب کنند، اما مهم است که به‌ درستی مسائل را به ‌موقع رسیدگی کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که هر تعارض بدون رسیدگی می‌تواند حدود هشت ساعت از وقت شرکت را در شایعات و سایر فعالیت‌های غیرمولد تلف کند و منابع و روحیه را کاهش دهد.اگر می‌خواهید تیم خود را راضی نگه دارید، باید با آنان مکالمات سختی داشته باشید: در یک نظرسنجی اخیر توسط انجمن مدیریت منابع انسانی، 72 درصد از کارمندان «رفتار محترمانه با همه کارکنان در همه سطوح» را به‌عنوان عامل اصلی شغل رتبه‌بندی کردند.

منابع:

https://www.verywellmind.com/what-is-emotional-intelligence-2795423#citation-4

برچسب ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند