خیانت در رابطه عاطفی

اگر در رابطه عاطفیت این کارها رو انجام ندی، حتما بهت خیانت میشه!

چرا مردم خیانت می کنند؟

خیانت زناشویی یکی از شدیدترین مشکلات خانواده هاست هر خیانت می تواند باعث ناراحتی عاطفی شود. اما زمانی که فردی را که برای زندگی خود انتخاب کرده اید و به او وابسته هستید اعتماد شما را نقض می کند وممکن است آسیب های طولانی مدتی را تجربه کنید.اول از همه، چرا کسی خیانت را انتخاب می کند و عوامل فردی خیانت چیست؟ که می تواند چنین اثرات مخربی ایجاد کند؟ دلایل متفاوتی برای خیانت وجود دارد و ممکن است فرد به فرد و موقعیت به موقعیت متفاوت باشد. گروه مشاوره و روانشناسی داناک مشاور در این مقاله به زمینه های مختلف خیانت در افراد می پردازد.

اما ما می دانیم که برخی از الگوهای رفتاری زمانی به وجود می آیند که به جنسیت یک فرد نگاه می کنیم. قبلاً اعتقاد بر این بود که مردان بیشتر از زنان درگیر خیانت می‌شوند، اما مطالعات اخیر نشان داده‌اند که این شکاف کمتر شده است. مطالعات نشان می دهند که خیانت زناشویی یک پدیده پیچیده و چند بعدی است و افراد به دلایل مختلف تمایل به خیانت زناشویی دارند. بنابراین باید با در نظر گرفتن این پیچیدگی ها با این پدیده برخورد کرد و نمی توان یک راه حل واحد به همه ارائه داد.

چرا خیانت اینقدر ما را آزار می دهد؟

آیا به این دلیل است که کسی که به او اعتماد دارید شما را ناامید کرده است؟ یا شاید فردی که در نظر شما قدرتمند و قابل اعتماد بود دروغ گفته است؟ چه چیزی در خیانت وجود دارد که بخشیدن آن برای ما سخت است؟ شاید نظریه های تکامل پاسخگو باشند، زیرا اجداد اولیه ما برای بقا به اعتماد و وفاداری قبایل دیگر وابسته بودند. اما در قرن بیست و َیکم دلایل روانی برای خیانت وجود دارد، زیرا ما فریب افرادی را می‌خوریم که به آنها اعتماد داریم و دوستشان داریم.

این مطلب را نیز بخوانید: 7 اصل اساسی برای داشتن یک رابطه عاطفی پایدار

اعتماد ریشه در روح و روان ما دارد و ما به کسانی اعتماد می کنیم که برایشان احترام زیادی قائل هستیم، بنابراین وقتی کسی بی‌وفا است، آن را عمیقاً احساس می‌کنیم. مطالعات نشان می‌دهد که خیانت می‌تواند منجر به شوک، خشم، غم و اندوه شود و در برخی موارد باعث اضطراب، OCD و PTSD می‌شود. اگر خیانت بسیار وحشیانه است، چرا مردم بی وفا هستند؟ دلایل خیانت از نظرروانشناسی چیست؟ و آیا علائم هشدار دهنده ای وجود دارد؟

چرا زنان تمایل به خیانت دارند؟

در حالی که این حرف برای همه زنان صادق نیست، زنان اغلب با انگیزه عوامل احساسی خیانت می کنند. هنگامی که زنان احساس نارضایتی از همسر خود می کنند، احساس می کنند که توسط همسر خود نادیده گرفته شده یا کنار گذاشته شده اند، یا از شریک زندگی خود عصبانی هستند، احتمال خیانت آنها بیشتر است. این می تواند به ویژه در صورتی درست باشد که آنها در رابطه فعلی خود احساس بی توجهی یا عدم قدردانی از سمت همسر خود کنند.

 

بسیاری از زنانی که خیانت می‌کنند بیان کردند که در رابطه عاطفی فعلی احساس کامل بودن ندارند و در رابطه جدید خود احساس صمیمیت بیشتری با طرف مقابل خود دارند. در برخی موارد، زنان ممکن است به این دلیل خیانت کنند که آن را راهی برای تأیید اعتبار یا عزت نفس خود می دانند.اگر در زمینه‌های دیگر زندگی‌شان احساس ناامنی یا ناتوانی می‌کنند، مانند شغل یا زندگی شخصی، ممکن است از خیانت به‌عنوان راهی برای افزایش عزت نفس یا احساس خواستنی ترشدن استفاده کنند.

توجه به این نکته مهم است که همه این دلایل می تواند برای مردان نیز صادق باشد. هیچ یک از این دلایل رفتارخیانت را توجیه نمی کند، اما این فرصت را به ما می دهد تا بفهمیم چه چیزی ممکن است فرد را برای انجام کاری که ممکن است پشیمان شود، ترغیب کند. درباره علت خیانت زن تحقیقات نشان می دهد زنان بیشتر در موارد زیر خیانت می کنند

  • آنها قبل از ازدواج روابط کمتری با جنس مخالف داشته اند.
  • آنها غیرجذاب بودند (طبق استانداردهای محققان)

چرا مردان تمایل به خیانت دارند؟

مردان اغلب برای ارضای جنسی خیانت می کنند. مطالعات نشان داده اند که برای مردان، رضایت جنسی مهمتر از رضایت عاطفی در یک رابطه است.در برخی موارد، مردانی که خیانت می کنند ممکن است به دنبال هیجان یا رضایت زیاد یا کیفیت رابطه جنسی باشند که احساس می کنند در رابطه فعلی خود آن را ندارند. مردانی که مشکلات برانگیختگی یا عملکرد جنسی را نیز تجربه می‌کنند، ممکن است به دنبال فرصت‌هایی خارج از رابطه فعلی خود باشند، زیرا فشار کمتری برای «عملکرد جنسی » با کسی که از نظر عاطفی ارتباط کمتری با او دارند احساس می‌کنند.

این مطلب را نیز بخوانید: ازدواج موفق و مهارت حل اختلاف همسران

اما، درست مانند زنان، مردان نیز اگر در رابطه فعلی خود احساس بی‌توجهی یا عدم قدردانی کنند، اغلب خیانت می‌کنند. بنابراین، در حالی است که می‌توانیم نوعی توضیح برای اینکه چه چیزی یک فرد را بر اساس جنسیتش به خیانت می‌کشد، به دست آوریم، جنسیت، شخصیت، وقایع زندگی… همگی می‌توانند بر چرایی انجام کارهایی که انجام می‌دهیم تأثیر بگذارند.

عوامل خطر(دلایل خیانت مردان ) مردان بیشتر احتمال دارد که خیانت کنند زمانی که:

  • آنها قبل از ازدواج روابط متعددی جنسی داشته باشند .
  • آنها همسرخود را به اندازه کافی جذاب ندانند .

تاثیر عاطفی خیانت روی افراد

برای هر کسی، خیانت به احتمال زیاد باعث ایجاد احساسات نامطلوب می شود. خشم، غم و شرم. اما آنچه باعث ایجاد این احساسات نامطلوب می شود ممکن است بسته به جنسیت شما متفاوت باشد.مطالعات نشان داده اند که تفاوت جنسیتی در نحوه واکنش عاطفی فرد به خیانت تاثیر دارد. در یک مطالعه، نتایج حاکی از آن بود که مردان بیشتر از جنبه‌های فیزیکی خیانت شریک زندگی‌شان مضطرب می‌شوند در حالی که زنان با تصور اینکه شریک زندگی‌شان پیوند عاطفی عمیقی با شخص دیگری ایجاد می‌کند، بیشتر مضطرب می‌شوند.

تاثیر خیانت بر روابط زوجین

خیانت می تواند یک مانع بزرگ در هر رابطه ای باشد، و مهم است که بیان کنیم که مردان و زنان به طور متفاوتی نسبت به آن واکنش نشان می دهند. امروزه اکثر دفاتر مشاوره و روانشناسی با آسیب شناسی این موضوع در ارائه خدمات مربوط به مشاوره خیانت سعی بر کمک به افراد روبرو با این معظل کرده اند.

خیانت مرد به زن

پاسخ زنان به خیانت همسرخودچگونه است ؟

برای زنان، فهمیدن اینکه شریک زندگی آنها خیانت کرده است و عوامل خانوادگی خیانت چه بوده، می تواند بسیار ناراحت کننده باشد و حتی ممکن است به پایان رابطه بینجامد. آنها ممکن است خیانت شریک زندگی خود را به معنی از دست دادن عوامل اساسی یک رابطه سالم مانند اعتماد و تعهد بدانند. حتی اگر زنان باز هم در آن زندگی بمانند، ممکن است در آینده برای اعتماد مجدد به شریک زندگی خود دچار مشکل شوند.

احساس خشم، شرم، خجالت و شک ممکن است سؤالاتی را در مورد ارزش خود زن ایجاد کند و بر عزت نفس او تأثیر بگذارد. سوالاتی مانند “آیا به اندازه کافی خوب نبودم؟” یا “من چه اشتباهی کردم… آیا من باعث این کار شدم؟” این فکرها می تواند بارها و بارها در سر کسی مرور شوند. غلبه بر این ترس ها، سؤالات و احساسات احتمالاً زمان قابل توجهی را می طلبد، به خصوص اگر خیانت برای مدت طولانی مخفی بماند.

این مطلب را نیز بخوانید: چگونه ازدواجی موفق داشته باشم؟

چرا زنان ممکن است واکنش های عاطفی شدیدتری داشته باشند؟

زنان در مقایسه با مردان تمایل بیشتری به سرمایه گذاری عاطفی در روابط خود دارند. آنها ممکن است برای ارتباط عاطفی و صمیمیت ناشی از یک رابطه متعهدانه ارزش بیشتری قائل شوند و وقتی این اعتماد شکسته شود، می تواند تأثیر قابل توجهی بر رفاه عاطفی آنها داشته باشد.زنان نیز ممکن است پس از کشف خیانت، احساس خیانت و از دست دادن اعتماد به شریک زندگی خود را تجربه کنند (این در مورد مردان نیز صادق است). این می تواند اعتماد آنها را به شریک زندگی خود در آینده دشوار کند، حتی اگر تصمیم بگیرند با هم بمانند.

پاسخ مردان به خیانت همسرخودچگونه است ؟

مردها هم احساسات دارند! و هنگامی که شرکای آنها خیانت می کنند، می تواند طیف گسترده ای از احساسات را ایجاد کند.عصبانیت واکنش‌های عاطفی رایجی برای مردان است زمانی که متوجه خیانت همسرشان می‌شوند. برای بسیاری از مردان، تصور صمیمی بودن شریک زندگی آنها با شخص دیگری آزاردهنده تر از تصور یک ارتباط عاطفی است. آنها ممکن است احساس کنند که شریک زندگی آنها اعتماد و تعهد لازم برای یک رابطه سالم را شکسته است. مردان همچنین ممکن است احساس طرد شدن، بی کفایتی و از دست دادن عزت نفس را تجربه کنند.

برخی از مردان حتی ممکن است نسبت به خیانت همسر خود احساس گناه یا مسئولیت داشته باشند. آنها ممکن است تعجب کنند که آیا نیازهای شریک خود را برآورده نمی کنند (به ویژه از نظر فیزیکی) یا اینکه در تصمیم همسرشان برای خیانت نقش داشته اند.اگر مردی پس از خیانت تصمیم بگیرد که در رابطه باقی بماند، ممکن است بازسازی اعتماد و صمیمیت با شریک زندگی خود دشوار باشد. او ممکن است در آینده برای اعتماد مجدد به شریک زندگی خود تلاش کند، حتی اگر او ابراز پشیمانی کند و تمایل به کار روی رابطه داشته باشد.

کنار آمدن با خیانت

مقابله با خیانت یک فرآیند چالش برانگیز و طولانی است و مردان و زنان ممکن است برای عبور از آن به انواع مختلفی از حمایت نیاز داشته باشند.زنان برای مقابله با خیانت تحت تأثیر شخصیت، تجارب گذشته و سیستم حمایتی خود، به طرق مختلف با عوارض عاطفی خیانت برخورد می کنند.یکی از راهبردهای رایج برای مقابله، کسب آرامش و مشاوره از دوستان یا اعضای خانواده است.

صحبت با کسی که می تواند حمایت عاطفی و گوش شنوا را ارائه دهد، می تواند به پردازش احساسات پیچیده ناشی از خیانت کمک کند. زنان همچنین ممکن است انتخاب کنند که با یک درمانگر یا متخصص دیگری صحبت کنند، که می تواند راهنمایی هایی را در مورد چگونگی بهبودی وادامه مسیر زندگی ارائه دهد.

این مطلب را نیز بخوانید: 7 روانشناس خوب در تهران

درگیر شدن در فعالیت های خودمراقبتی مانند ورزش، مدیتیشن یا گذراندن وقت در طبیعت یکی دیگر از روش های موثر مقابله است. این فعالیت ها می توانند به کاهش استرس و اضطراب کمک کنند و احساس ارزشمندی و رفاه را تقویت کنند. از طرف دیگر، ممکن است که با انجام این کارها در لحظه احساس خوبی داشته باشند، اما در دراز مدت می تواند درمان واقعی را دشوارتر کند.

برخی از زنان ممکن است سعی کنند اعتماد و صمیمیت با شریک زندگی خود را از طریق ارتباط راحت و صادقانه، تعیین مرزها و کار بر روی بهبود پویایی رابطه بازسازی کنند.در نهایت، موثرترین مکانیسم های مقابله ای برای زنان متفاوت است و به نیازها و موقعیت منحصر به فرد آنها بستگی دارد. جستجوی حمایت و راهنمایی از متخصصان و عزیزان مورد اعتماد، گامی حیاتی در روند بهبودی است.

مردان با تأثیرات شخصیتی، تجربیات گذشته و سیستم حمایتی خود، پیامدهای عاطفی خیانت را به راه های مختلف مدیریت می کنند.یکی از رویکردهای رایج برای مقابله، درگیر شدن در فعالیت هایی است که حس کنترل یا موفقیت را ایجاد می کند. این می تواند شامل تمرکز روی کار، سرگرمی ها یا آمادگی جسمانی باشد. با هدایت انرژی خود به این فعالیت ها، بسیاری از مردان می توانند حواس خود را از درد خیانت پرت کنند و احساس موفقیت و هدف پیدا کنند.

تکیه بر دوستان و خانواده یکی دیگر از راه های عالی است. اگرچه ممکن است باز کردن احساسات آنها (به ویژه شرم و اندوه) دشوار باشد، اما داشتن فضایی برای واقعی بودن + صادق بودن بسیار ارزشمند است. و، درست مانند زنان، مردان نیز باید آنچه را که ممکن است در لحظه حالشان را بهتر کند بررسی کنند (مثلاً مواد، رفتارهای مخاطره آمیز) احتمالاً یک تاکتیک اجتنابی است و در واقع این احساسات را از بین نمی برد.

در درازمدت، این رفتارها حرکت رو به جلو را سخت‌تر می‌کند، چه با شریک زندگی‌شان باشد یا در ارتباط با فرد دیگری باشد.برخی از مردان ممکن است سعی کنند اعتماد و صمیمیت با شریک زندگی خود را با بهبود دهند و پویایی رابطه از طریق ارتباطات راحت و تعیین مرزها بازسازی کنند.در پایان روز، موثرترین مکانیسم های مقابله ای برای مردان بسته به نیازها و شرایط منحصر به فرد آنها متفاوت است. جستجوی راهنمایی و حمایت از متخصصان و عزیزان مورد اعتماد یک گام اساسی در روند بهبودی است.

چرا خیانت منجر به طلاق می شود

خیانت می تواند باعث شود هر دو طرف در زندگی زناشویی احساس سردرگمی، عصبانیت و اندوه کنند. با بررسی هایی که نشان می دهد حدود نیمی ازخیانتها به طلاق ختم شده ودر بسیاری ازافرادی که ازهمسران خود خیانت دیده اند، میزان طلاق پس از وقوع خیانت بسیار بالاست. اگر شما یا شریک زندگیتان خیانت کرده اید، زمان بگذارید و به این فکر کنید که آیا پایان دادن به ازدواج یا تلاش برای حفظ آن بهترین انتخاب برای هر دوی شماست.

این مطلب را نیز بخوانید: مهارت های زندگی و تاثیر آنها در پیشرفت شخصی

مقابله با خیانت و طلاق

برای کنار آمدن با خیانت، ابتدا بپذیرید که این یک شوک بزرگ است و به خودتان زمان و دلسوزی بدهید تا بعد از طلاق بهبود پیدا کنید. تمرکز بر نیازهای خود به جای نادیده گرفتن،به آنها قدرت می بخشد. هر چه بیشتر روی خیانت تمرکز کنید، درد و عصبانیت بیشتری احساس می کنید.

برعکس، هرچه تمرکز بیشتر روی خود، نیازها و خواسته هایتان باشد، احتمال بهبودی و حرکت به جلو بیشتر می شود. گام مهم دیگر این است که به طرز وحشیانه ای با خود صادق باشید. آیا خیانت آنها ازدواج شما را از بین برد؟ بسیاری از مراجعان در ابتدا اظهار می کنند که همه چیز خوب بود تا زمانی که او خیانت کرد. با این حال، هنگامی که آنها صادقانه وضعیت ازدواج خود را بررسی می کنند مشکلات شدیدی را در پایه ازدواج که قبل از خیانت وجود داشت، پیدا می کنند.

نگاهی صادقانه به نقش خود در ازدواج ناموفق به شما کمک می کند تا از احساس قربانی بودن به یک شرکت کننده فعال در یک رابطه شکست خورده تبدیل شوید. اعتراف به نقش خود در رابطه آشفته تان به شما این قدرت را می دهد که بر روی تنها چیزی که کنترل دارید تمرکز کنید و آن خودتانید. شاید شما با کار بیش از حد یا تمرکز کامل روی نیازهای بچه ها از مشکلات با همسر خود جلوگیری کرده اید یا برای فرار از واقعیت مشکلات زناشویی خود کار دیگری انجام داده اید. تصدیق و پرداختن به نقش خود، شما را قادر می سازد به جلو حرکت کنید ونقش همراهی را باز می کند که ظاهر و احساس متفاوت،و بهتری دارد.

هفت گام مفید برای عبور از درد خیانت

  • برای کسی که به شما خیانت کرده نامه یا ایمیل بنویسید و آن را ارسال نکنید. این بسیار عالی است که بدون درگیر شدن با آن فرد احساس بهتری داشته باشید.
  • روی خودتان تمرکز کنید. هر چه بیشتر به نیازهای عاطفی، جسمی و روحی خود توجه کنید، احساس بهتری خواهید داشت. تمرکز روی فردی که خیانت کرده بدون شک شما را به یک مکان تاریک خواهد فرستاد.
  • مدام فکر نکنید که «او چطور می‌توانست» یا «چه مشکلی با من دارد» یا «چطور نمی‌دانستم»،این افکار را عوض کنید . کاری کنید که ذهنتان ازفکر خیانت دور شود. هر چه بیشتر روی این کارها تمرکز کنید،فکرتان کمتر درگیر خیانت می شود.

دلایل خیانت

  • با یک دوست تماس بگیرید، اما در مورد عصبانیت خود ناله نکنید. در عوض، از آنها احوالپرسی کنید با این کار تمرکز خود را روی موضوع خیانت از بین می برید.
  • یک فیلم تماشا کنید، کتاب بخوانید به یک سرگرمی مشغول شوید یا چیز جدیدی یاد بگیرید. وقتی روی یادگیری تمرکز می کنید، تمرکز را از خود و عصبانیت خود دور می کنید و انرژی خود را صرف یک کار جدید می کنید ورزش کنید یا در ورزش های فعال یا مدیتیشن/یوگا شرکت کنید.
  • نگاهی صادقانه به مسائل زناشویی خود بیندازید.رابطه شما قبل ازخیانت ، در مقیاس 1 تا 10 چقدر سالم بود؟ آیا شما تمام تلاش خود را انجام دادید؟ آیا برابری در رابطه وجود داشت؟ باز بودن؟ ارتباط خوب؟ مسائل و نحوه برخورد شما با آنها را فهرست کنید و ببینید در چه زمینه هایی می توانید روی تغییر نگرش ها و رفتارهای خود که در مشکلات نقش داشته اند، کار کنید.یک شبکه پشتیبانی از دوستان جدید و قدیمی بسازید که این بار می توانند به شما کمک کنند.
  • با خود ملایم و دلسوز باشید.
  • با یک مشاور تماس بگیرید و حمایت و راهنمایی دریافت کنید.

این مطلب را نیز بخوانید: رویکرد های روانشناسی

تحقیقات نشان می دهد که از علل خیانت زناشویی از دیدگاه زوجین مراجعه کننده به دادگاه خانواده می توان به مسائل بین فردی، روابط همسران و جامعه اشاره کرد. نتايج پژوهشها نشان می دهد كه يكي ازعلل اصلي خيانت مردان ،عدم رضايت جنسي در رابطه زناشويي مي باشد که امکان دارد بخاطر عدم رضایت جنسی در رابطه هردونفرباشد.

نارضايتی جنسي سبب مي شود مردان بدنبال ارتباط فرا زناشويي باشند. درحالی که می توانند با مشاوره با یک سکس تراپ این گونه خیانت ها را کاهش دهند . از دلایل اصلي خيانت زنان ، انتقام و نارضايتي از روابط مي باشد. از ديدگاه زنان مراجعه كننده به دادگاه، حتی این که مردان اجازه دارند در جوامعی چندین زن داشته باشند اين اقدا م مردان نيز خيانت محسوب مي شود.

زنان مذكور، به علت نااميدي از حمايت قانوني ،با انتقام مي خواهند حق خود را بگيرند كه اين مسئله آسيب هاي جبران ناپذيري را در پي دارد. ازعوامل اجتماعی خیانت می توان به فقر، جامعه آلوده ، دوستان منحرف اشاره کرد.اگرچه زن و مرد هر دو در هنگام مواجهه با خیانت دچار پریشانی عاطفی و آسیب روحی می شوند، اما همیشه واکنش یکسانی نشان نمی دهند. آگاهی از این تفاوت‌ها می‌تواند به افراد در مدیریت مؤثرتر فرآیند درمان کمک کند.

https://www.goodtherapy.org/blog/research-identifies-infidelity-risk-factors-for-newlyweds-0223181

برچسب ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند