talk child00

مهمترین دلایل روانشناسی دیر حرف زدن در کودک

تکلم و تاخیر در گفتار کودکان

درحالی که کودکان با سرعت‌های متفاوتی رشد می‌کنند، دستورالعمل‌های پذیرفته‌شده‌ای وجود دارد که از چه زمانی انتظار داریم کودکان به نقاط عطف خاصی برسند. اگر فرزند شما به موقع به آن نقاط عطف نرسد، ممکن است نگران باشید که فرزندتان تاخیردرگفتار داشته باشد. در این راستا عوامل بسیاری دخیل هستند که گروه روانشناسی و مشاوره داناک مشاور در این مقاله به بررسی آنها می پردازد.

افرادی که دیر صحبت می کنند افرادی هستند که دیرتر از سایر کودکان هم سن خود صحبت می کنند. کودکانی که به 18 ماهگی رسیده باشند و نتوانند بیش از 10 کلمه صحبت کنند دیر صحبت تلقی می شوند. افرادی که دیر صحبت می‌کنند، معمولا زبان گفتاری را می‌فهمند وبا مهارت‌های دیگری مانند اجتماعی شدن، تفکر و مهارت‌های حرکتی در حال رشد هستند.

اگر فرزند شما نتواند این کارها را انجام دهد ممکن است دچار تاخیر در گفتار شود

در 12 تا 15 ماهگی کلمات ساده (مانند “مامان” یا “بابا”) را به وضوح یا نامشخص بگوید. کلمات ساده (مانند “نه” یا “ایست”) را تا 18 ماهگی درک نکند. تا 3 سالگی با جملات کوتاه صحبت نکند. ، برخی از مقالات تحقیقاتی نشان می‌دهند که حدود نیمی از آنها خود به خود می‌توانند صحبت کنند. اگرتکلم کودک شما دیر شده است و در زمینه درک و/یا مهارت‌های اجتماعی نیز با چالش‌هایی مواجه است، به احتمال زیاد برای رسیدن به نقاط عطف خود به کمک اضافی در قالب گفتار درمانی نیاز دارد.

این مطلب را نیز بخوانید: مشاوره کودک

بچه‌ها در رشد مهارت‌های ارتباطی خود انبوهی ازاطلاعات را تجربه می‌کنند، اما این مهارت‌ها اغلب بسیار افزایشی هستند و هر بار بر روی مهارت‌های خاصی تکیه می‌کنند. گفتاردرمانگران در شناسایی مرحله بعدی که کودک شما آماده است تا با آن مقابله کند و راهبردهای شما را که می توانید در خانه برای تشویق آن قدم بعدی استفاده کنید را آموزش می دهند.

در 4 تا 5 سالگی یک داستان ساده تعریف کنید.

چه چیزی باعث تاخیر رشد در کودکان می شود؟

تاخیر رشد هم در پسران و هم در دختران ممکن است رخ دهد. یک کودک ممکن است فقط یک تاخیر رشد داشته باشد یا می تواند همزمان با شرایط یا بیماری های دیگر رخ دهد. تحقیقات نشان می دهد که عوامل زیادی وجود دارد که می تواند باعث تاخیر رشد در کودکان شود.

برخی از عوامل تاخیر رشد در کودکان عبارتند از:

  • شرایط ژنتیکی مانند سندرم داون
  • مصرف الکل یا مواد مخدر توسط مادر در دوران بارداری
  • مشکلات یا عوارض دوران بارداری از جمله زایمان زودرس
  • برخی از مشکلات پزشکی شدید که اندکی پس از تولد رخ می دهد
  • بیماری های دوران کودکی مانند مننژیت یا آسیب به مغز
  • عوامل محیطی مانند بی توجهی یا مسائل دلبستگی با مراقب اولیه
  • کاهش شنوایی ناشی از عفونت مزمن گوش
  • علت نامعلوم

علائم اختلالات ارتباطی در کودک چیست؟

هر کودک ممکن است علائم متفاوتی داشته باشد. اما اینها شایع ترین علائم در یک کودک خردسال هستند

این مطلب را نیز بخوانید: بیش فعالی در کودکان (ADHD)

  • اصلا حرف نمیزنه
  • انتخاب کلمه محدود متناسب با سن آنها
  • مشکل در درک مسیرهای ساده یا نامگذاری اشیا
  • اکثر کودکان خردسال مبتلا به این اختلالات تا زمانی که وارد مدرسه می شوند می توانند صحبت کنند. اما هنوز در برقراری ارتباط مشکل دارند.
  • کودکان در سنین مدرسه اغلب در درک و ساختن کلمات مشکل دارند. نوجوانان ممکن است در درک یا بیان ایده های انتزاعی مشکل بیشتری داشته باشند.
  • این علائم ممکن است شبیه سایر مشکلات سلامتی باشد. اطمینان حاصل کنید که کودک شما برای تشخیص به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه می کند.

تکلم دیر هنگام

تأخیر رشد چگونه بر عملکرد تأثیر می گذارد؟

به نظر می رسد تاخیر گفتار، زبان و ارتباط شایع ترین نوع تاخیر رشد در کودکان باشد. تحقیقات حاکی از آن است که 5 درصد از کودکانی که مدرسه را در بریتانیا شروع می کنند، اشکالی از تاخیر یا مشکلات در گفتار، زبان و ارتباط دارند. مهارت های گفتاری، زبانی و ارتباطی برای رشد کودک چه از نظر تحصیلی و چه از نظر اجتماعی ضروری است. در مورد اضطراب کودک موردی بیان نشده است .مشکلات گفتاری، زبانی و ارتباطی می تواند تأثیر منفی بر رشد کودک داشته باشد.

این مطلب را نیز بخوانید: ناسازگاری کودک

برخی از مشکلاتی که کودکانی که در زمینه گفتار، زبان و ارتباطات دچار تاخیر رشدی هستند، تجربه می‌کنند:

  • مشکل در درک آنچه گفته می شود
  • مشکلات در بیان افکار، احساسات و عواطف به دیگران
  • مشکل ایجاد و حفظ دوستی و روابط معنادار با خواهر و برادر، همسالان و والدین
  • مشکلات دسترسی به برنامه درسی
  • مشکلات معاشرت با دیگران

گفتاردرمانگران ما می توانند با ارائه یک برنامه درمانی فردی برای افزایش مهارت های موجود کودک، به کاهش سطح تاخیر و مشکلات تجربه شده توسط کودک دارای تاخیر رشد کمک کنند.

انواع تاخیر گفتار در کودکان نوپا

  • برخی از بچه ها فقط درصحبت کردن تاخیر دارند. این گروه را می‌توان «دیر صحبت‌کنندگان»نامید. این کودکان درک مناسب سن، مهارت های اجتماعی/بازی متناسب با سن و واژگان بیانی کاهش یافته دارند. کودکانی که صحبت کردن را به تعویق انداخته اند از گفتار درمانی و آموزش والدین برای کمک به عقب افتادن آنها سود می برند.
  • برخی از بچه ها آنقدر که ما برای سنشان انتظار داریم صحبت نمی کنند و همچنین آنقدر که ما از سنشان توقع داریم نمی فهمند. با این حال، مهارت های اجتماعی و مهارت های بازی آنها برای سن مناسب است. این کودکان همچنین از گفتار درمانی با آموزش والدین بهره می برند. درمان احتمالاً برای این گروه نسبت به افرادی که دیر صحبت می‌کنند بیشتر طول می‌کشد، زیرا خانواده/درمانگر علاوه بر صحبت کردن، روی درک هم کار می‌کند. استرس کودک مانع اینکار نخواهد شد.
  • برخی از بچه‌ها برای بیان خود به چالش کشیده می‌شوند، دستورالعمل‌ها را نمی‌فهمند، و همچنین در بازی و مهارت‌های اجتماعی از همسالان خود عقب هستند. این کودکان ممکن است به عنوان بخشی از یک تشخیص بزرگتر رشد، اختلال زبان داشته باشند. این کودکان معمولاً از گفتار درمانی و همچنین ارجاع به متخصصان دیگر مانند روانشناس یا متخصص اطفال سود می برند.

این مطلب را نیز بخوانید: حسادت وناسازگاری در کودک

چه چیزی باعث تاخیر در گفتار می شود؟

به گفته آکادمی پزشکان خانواده آمریکا، تاخیر گفتار می تواند ناشی از اوتیسم، محرومیت روانی اجتماعی، تاخیر در رشد ذهنی، فلج مغزی، اختلالات زبان بیانی و غیره باشد.

شایع ترین علل تاخیر گفتار عبارتند از:

  • از دست دادن شنوایی
  • توسعه آهسته
  • ناتوانی ذهنی

سایر اختلالات رشدی یا ژنتیکی عبارتند از:

  • محرومیت روانی اجتماعی (کودک زمان کافی را صرف صحبت با بزرگسالان نمی کند)
  • دوقلو بودن
  • اوتیسم (اختلال رشدی)
  • لالی انتخابی (کودک نمی خواهد صحبت کند)
  • فلج مغزی (اختلال حرکتی ناشی از آسیب مغزی)

زندگی در یک خانه دو زبانه نیز ممکن است بر زبان و گفتار کودک تأثیر بگذارد. مغز کودک برای تفسیر و استفاده از 2 زبان باید بیشتر کار کند. بنابراین، ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا این کودکان شروع به استفاده از یک یا هر دو زبانی که در حال یادگیری هستند کنند. استفاده از یک زبان برای یک کودک دوزبانه برای مدتی غیرعادی نیست.

این مطلب را نیز بخوانید: کودک آزاری

دلایل احتمالی دیر حرف زدن در کودکان

  1. 1. برای برخی از بچه ها، آنها فقط در یادگیری صحبت کردن مشکل دارند، و این اشکالی ندارد.
  2. 2. بسیاری از کودکان ویژگی های شخصیتی خود را دارند که یادگیری صحبت کردن را برای آنها دشوارتر می کند.

آنها ممکن است بیش از حد راحت باشند و انگیزه ای برای برقراری ارتباط نداشته باشند. گاهی اوقات آنها خودکفا هستند و می توانند بدون ارتباط زیاد با افراد دیگر به آنچه می خواهند برسند. برخی از کودکان فقط در یادگیری زبان مشکل دارند. درست مانند اینکه برخی از کودکان بزرگتر ممکن است با مهارت های دیگر (مانند یادگیری استفاده از قیچی یا یادگیری ریاضی) مشکل داشته باشند، برخی از بچه ها به زمان اضافی و کمک بیشتری برای یادگیری صحبت کردن نیاز دارند. در این موارد، خانواده از یادگیری نکات و ترفندهایی برای تنظیم محیطی برای کمک به کودک در یادگیری صحبت کردن سود می برد.

مشکل تکلم در کودک

  1. 3. برای برخی از بچه ها، تاخیر در گفتار ناشی از مسائل پزشکی است.

در برخی شرایط، کودکان ممکن است به دلیل بیماری یا سایر مسائل پزشکی دچار تاخیر زبانی شوند. برخی از نوزادان/کودکان نوپا دچار عفونت‌های گوش زیادی می‌شوند (اغلب بدون اینکه کسی متوجه شود.) عفونت گوش باعث کاهش شنوایی موقتی خفیف آن‌ها شد که می‌تواند منجر به تاخیر زبانی شود. کودکانی که زود به دنیا می آیند یا در بدو تولد مشکلات پزشکی دارند، ممکن است دچار تاخیر زبانی شوند. کودکانی که به شدت بیمار هستند (مانند کسانی که نیاز به بستری طولانی مدت دارند) اغلب به دلیل عدم مواجهه با زبان روزمره دچار تاخیر زبانی می شوند.

کودک من چه زمانی باید شروع به صحبت کند؟

کودکان معمولاً اولین کلمه خود را در سن 12 ماهگی می گویند.اگر فرزند شما تا یک سالگی شروع به صحبت کردن نکرده است، خبر خوب این است که گزینه‌های زیادی برای کمک به دیر صحبت کردن کودکان وجود دارد تا مهارت‌های گفتاری خود را بهبود بخشد.

درمان دیر حرف زدن در کودکان

ممکن است کودک شما نیازی به درمان نداشته باشد. برخی از کودکان فقط زمان بیشتری را صرف شروع صحبت می کنند. اما اگر کودک شما نیاز به درمان داشته باشد، نوع آن به علت تاخیر گفتار بستگی دارد. پزشک علت مشکل فرزندتان را به شما می گوید و در مورد گزینه های درمانی با شما صحبت می کند. ممکن است پزشک شما را به یک گفتاردرمانگرارجاع دهد. این شخص می تواند به شما نشان دهد که چگونه به فرزندتان کمک کنید بیشتر صحبت کند و بهتر صحبت کند و همچنین می تواند به کودکتان یاد دهد که چگونه گوش کند یا چگونه لب خوانی کند.

این مطلب را نیز بخوانید: درمان مشکلات خانوادگی

آموزش زبان اشاره به نوزادان و کودکان خردسال نیز می تواند به آنها در رشد زبان کمک کند. برخلاف تصور برخی، استفاده از زبان اشاره با نوزادان و کودکان خردسال رشد زبانی آنها را به تاخیر نمی اندازد.سایر متخصصانی که ممکن است پزشکتان به شما توصیه کند که به آنها مراجعه کنید عبارتند از یک روانشناس (متخصص مشکلات رفتاری)، یک کاردرمانگر (برای کمک در انجام فعالیت های روزانه)، یا یک مددکار اجتماعی (که می تواند به مشکلات خانوادگی کمک کند). پزشک شما همچنین ممکن است برنامه های مداخله زودهنگام را در منطقه شما پیشنهاد کند. بسیاری از آنها با منطقه مدرسه محلی شما مرتبط هستند.

کمک به کودکانی که تاخیر در گفتار و زبان دارند

اگر گفتار کودک شما به دلیل کم شنوایی به تأخیر افتاده است، سمعک یا کاشت حلزون ممکن است به شنیدن گفتار کودک شما کمک کند. هنگامی که فرزند شما به صدا (و گفتار) دسترسی پیدا کند، ممکن است بتواند زبان خود را توسعه دهد و حتی به همسالان شنوا خود برسد.اگر کودک شما زبان می شنود و می فهمد، می توانید با صحبت کردن تا جایی که می توانید در اطرافش او را تشویق کنید تا صحبت کند. آنچه را که در حال انجام فعالیت های روزمره انجام می دهید، توصیف کنید. به حرف زدن ادامه دهید. اگر فرزندتان صحبت می کند، حرف او را تایید کنید. همیشه بازخورد مثبت ارائه دهید.

تاخیر در گفتار و زبان می تواند برای والدین و کودکان ناامید کننده باشد. کودکانی که نمی توانند افکار و احساسات خود را بیان کنند، به احتمال بیشتری بد رفتاری می کنند. به راحتی عصبانی می شوند. آنها ممکن است از رفتار غیرمنتظره ای برای جلب توجه شما استفاده کنند. سعی کنید به یاد داشته باشید که فرزند شما می خواهد با شما ارتباط برقرار کند. برای فرزندتان کتاب بخوانید و تا جایی که می توانید صحبت کنید. فرزندتان را به صحبت کردن تشویق کنید. وقتی سعی می کنند صحبت کنند، تلاش هایشان را تحسین کنید.

پنج راه ساده برای کمک به تاخیر گفتار و گفتاردرمانی کودک

  1. صحبت با خود

صحبت با خود یک فعالیت ساده است که می توانید در هر مکانی بدون هیچ گونه موادی انجام دهید. خود گفتاری عمل صحبت در مورد آنچه می بینید یا انجام می دهید یا می شنوید است.به عنوان مثال، اگر با فرزندتان به پیاده روی می روید، می توانید در مورد چیزهایی که در طول راه می بینید صحبت کنید (مثلاً “من یک درخت را می بینم. صدای ماشین را می شنوم.”). یکی دیگر از راه‌های آسان برای پیاده‌سازی صحبت با خود این است که در حال آشپزی یا انجام کارهای خانگی هستید. می‌توانید مراحل این فرآیند را بیان کنید.(مثلاً “من خمیر را مخلوط می‌کنم. تخم‌ مرغها را می‌شکنم.”).اگرچه ممکن است در ابتدا صحبت با خود احمقانه به نظر برسد، اما فرزند شما در حال یادگیری چیزهای زیادی از شما است. استراتژی صحبت با خود به کودک شما واژگان جدید و نحوه تبدیل کلمات به عبارات و جملات را می آموزد.

این مطلب را نیز بخوانید: 7 روانشناس خوب در تهران

  1. گفتگوی موازی

مشابه صحبت با خود، گفتگوی موازی شامل روایت چیزهایی است که دیده، شنیده و انجام شده است. تفاوت بین صحبت های موازی و خود صحبتی در این است که با صحبت های موازی، شما در مورد مسائل از دیدگاه فرزندتان صحبت خواهید کرد.به عنوان مثال، اگر فرزند شما در حال ساختن چیزهایی با لگو است، می توانید چیزی شبیه به “برج بزرگ است” بگویید. با صحبت کردن در مورد فعالیت ها یا اشیایی که کودک شما قبلاً در آن مشغول است، احتمال اینکه او به کلمات و عباراتی که می گویید گوش دهد و علاقه مند باشد را افزایش می دهد، که به نوبه خود به آنها کمک می کند تا واژگان را سریعتر یاد بگیرند.

  1. انتخاب ها

با در دست گرفتن دو چیز (مانند ماشین اسباب بازی و کتاب) شروع کنید به آموزشی که ممکن است برای کودک شما جالب باشد. در حالی که اشیاء را بالا نگه داشته اید، هر کدام را همانطور که به فرزندتان نشان می دهید نام ببرید. سپس از فرزندتان بپرسید که کدام شی را می خواهد. اگر فرزند شما سعی می کند اولویت خود را بیان کند، مثلاً با اشاره یا نگاه کردن به آن، باید کالای درخواستی را دریافت کند. همانطور که آیتم مورد نظر را به فرزندتان می دهید، باید با نام گذاری مجدد آن مورد را انتخاب کنید (مثلاً «این کتاب است.»).

  1. قرار دادن اسباب بازی

در اکثر خانواده‌های دارای کودک، اسباب‌بازی‌ها همه جا هستند و به راحتی در دسترس هستند. اگر این خانه شما را توصیف می کند، در نظر بگیرید که برخی از اسباب بازی های مورد علاقه فرزندتان را دور از دسترس اما همچنان در معرض دید قرار دهید. با قرار دادن اسباب‌بازی‌ها دور از دسترس، فرزندتان را تشویق می‌کنید که آنها را بخواهد. درخواست اسباب بازی بسته به سن کودک شما می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، برای کودکی که هنوز صحبت نمی کند، “پرسیدن” می تواند به این معنا باشد که کودک شما به اسباب بازی مورد نظر نگاه می کند و به آن اشاره می کند. اگر این اتفاق افتاد، می‌توانید نام مورد را بیان کنید (مثلاً «لگوها »).

  1. تاخیر زمانی

بسیاری از مواقع، زمانی که کودک در صحبت کردن با تاخیر مواجه می شود، ما تمرکز خود را بر غرق کردن کلمات و عبارات او به عنوان راهی برای تشویق ارتباط می کنیم. اگرچه صحبت کردن برای تشویق ارتباط برای ما ارزشمند است و باعث کاهش منزوی بودن کودک می شود.(همانطور که در بسیاری از راهبردهای قبلی مشهود است)، برای ما نیز به همان اندازه مهم است که ساکت باشیم. با استفاده از تکنیک تأخیر زمانی، ما دقیقاً همین کار را انجام می دهیم – در یک سکوت لحظه ای نشسته ایم.هنگام استفاده از تکنیک تأخیر زمانی، چند ثانیه مکث می‌کنید یا منتظر می‌مانید تا به فرزندتان فرصت دهید تا به نوعی ارتباط برقرار کند.

در طول این تأخیر، نباید مدل های زبانی ارائه دهید، سؤال بپرسید یا آنچه را که فرزندتان می خواهد یا نیاز دارد پیش بینی کنید. به عنوان مثال، اگر کودک شما سعی می کند به میان وعده ای دست پیدا کند که دور از دسترس است، برای شما آسان است که به کمک بیایید و بلافاصله آن را تهیه کرده و به او بدهید. مهم است که در برابر این تمایل مقاومت کنید و در عوض، شاهد گسترش فعالیت باشید. با درگیر شدن در تأخیر زمانی، منتظر هستید تا ببینید آیا فرزندتان سعی می‌کند آنچه را که می‌خواهد یا نیاز دارد، به او منتقل کند.

این مطلب را نیز بخوانید: بیش فعالی کودکان

اگر مشکوک به تاخیر در گفتار یا زبان هستید، چه باید کرد؟

اگر در مورد زبان فرزندتان نگران هستید، می‌توانید از متخصص اطفال و مشاور کودک فرزندتان بپرسید که آیا نیاز به ارجاع به ارزیابی گفتار درمانی دارید. اگر واجد شرایط گفتار درمانی هستید، درمانگر به شما کمک می کند تا ترفندهای گفتار درمانی را به شما آموزش دهد تا به شما کمک کند فرزندتان را به صحبت بیشتر تشویق کنید.

منابع:

https://toddlertalk.com/blog/did-i-cause-my-childs-speech-delay

https://medlineplus.gov/speechandlanguageproblemsinchildren.html

https://www.sunnydays.com/blog/late-talker-help-speaking

برچسب ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند