ازدواج موفق

چگونه ازدواجی موفق داشته باشم؟

ازدواج تعهدی است بین دو نفر، پیوستن قانونی زن و مرد به عنوان همسر. وقتی در مورد ازدواج صحبت می کنیم، به یک رابطه طولانی مدت فکر می کنیم که به وضوح شامل عشق، دوستی، حمایت نیمه ی دیگر شما و البته صبر است. ازدواج شکل سنتی عشق است که دو فرد، خانواده ها و فرهنگ های آنها را با هم متحد می کند.

این اقدام مبارکی است که هر فردی ممکن است انجام دهد، قبل ازتصمیم به ازدواج باید از خود بپرسد که آیا واقعاً برای این تعهد بزرگ آماده هستید؟ واین به این دلیل است که شامل زندگی دو نفر می شود که همدیگر را دوست دارند و می خواهند بقیه عمر خود را با حمایت و تحمل یکدیگر در شرایط سخت و سعادتمندانه در کنار هم زندگی کنند.

این مطلب را نیز بخوانید: مشاوره روانشناسی

دایره ازدواج زمانی شکل می گیرد که زن و مرد تصمیم می گیرند زندگی خود را با هم بگذرانند، تشکیل خانواده بدهند، فرزندان خود را با هم بزرگ کنند، اگرچه همه ازدواج ها موفق نیستند، و برخی افراد نمی توانند این مسئولیت بزرگ را بر عهده بگیرند و در نهایت از آن فردی که زمانی او را می خواستند جدا می شوند. تا بقیه عمرشان را تنها بگذرانند. هر شخصی مانند یک پایه است و نمی توان روی یک پایه ضعیف, ساختمانی ایجاد کرد، و با پایه های ضعیف عمر ساختمان طولانی نخواهد بود. همین مسئله در مورد انسان ها نیز وجود دارد، اگر به اندازه کافی قوی یا به اندازه کافی بالغ نباشید، نباید با کسی باشید، زیرا این موضوع روی او تاثیر خواهد گذاشت .

عوامل تحکیم ازدواج

· صداقت

صداقت به حفظ اعتماد متقابل و احترام در رابطه کمک می کند. عدم صداقت می تواند منجر به انبوهی از احساسات منفی مانند ناامنی، حسادت، بی اعتمادی و بی احترامی شود.

· وفاداری

وفاداری ازدواج را از تأثیرات خارجی محافظت می کند و زن و شوهر را نسبت به عشق یکدیگرمطمئن می سازد.

· خودکنترلی

کلید یک رابطه سالم، کنترل احساسات و واکنش‌های خود به موقعیت‌ها است. راه حل در کنترل خود به جای کنترل همسرتان نهفته است. به عنوان مثال، اگر همسرتان با شما بی ادبی می کند، می توانید به او بگویید: «اگر به بحث با من ادامه دهید، این بحث را متوقف می کنم و می روم. این عمل به شما کمک می کند تا وضعیت را از بدتر شدن کنترل کنید.

این مطلب را نیز بخوانید: مشاوره پیش از ازدواج

· برقراری ارتباط

ارتباط صرفا در مورد چیزهای روزمره کافی نیست. شما باید صمیمانه در مورد انتظارات واضح خود صحبت کنید زیرا رابطه شما را خاص می کند. گاهی اوقات، ما تمایل داریم به جای پرسیدن سوالاتمان از همسرمان، پاسخهایی رابرای خودمان فرض کنیم، بنابراین از این کار دوری کنیدو سؤالتان را بپرسید و نگرانی های خود را بیان کنید.

· گستاخ نباشید و فریاد نزنید

این احتمال وجود دارد که زوجین گاهی اوقات با هم دعوا و اختلاف نظر داشته باشند. اما، نکته کلیدی این است که با ذهنی آرام و خونسرد قدرت پذیرش مخالفت همسرتان را داشته باشید ودرباره آن صحبت کنید. مهم نیست که اوضاع چقدر سخت می شود، هرگز گستاخانه صحبت نکنید و اظهارات بد نکنید.

· گشاده رو باشید

با شریک زندگی خود راحت باشید و با آنها در مورد دوستان خود، به خصوص آنهایی که از جنس مخالف هستند، صحبت کنید تا از هرگونه سوء ظن جلوگیری کنید.

مطمئن شوید که هیچ رازی بین شما وجود ندارد. از همه مهمتر کاری نکنید که مجبور می شوید آن را از همسرتان پنهان کنید. حفظ اسرار در مورد دوستان، ایمیل ها، پول، تماس ها، سفرها و غیره قطعا یک مساله بزرگ است.

· گفتگوهای مثبت داشته باشید

ازدواج و گفتگو

از شکایت از همسرتان به اعضای خانواده یا دوستان خود دست بردارید. اگر مشکلی وجود دارد، باید آن را با شریک زندگی خود در میان بگذارید و مشکل را بین خود حل کنید. همچنین اجازه ندهید دیگران در مورد همسرتان بد صحبت کنند. اگر چنین کردند، فوراً آنها را متوقف کنید یا از آنجا دور شوید. وقتی به همسرتان نشان دهید که بدون توجه به هر کاری در کنار او ایستاده‌اید،او واقعاً احساس عشق می‌کند.

· خودتان را تغییر دهید

عاقلانه نیست که فکر کنید می توانید مردم را آنطور که می خواهید تغییر دهید. ما این قدرت را داریم که خودمان را برای ایجاد یک موقعیت ایده آل و دوست داشتنی برای یکدیگرتغییر دهیم. در ازدواج، تغییر به هر دو صورت کار می کند – شما مقداری می دهید و مقداری می گیرید. شما نمی توانید فرض کنید که همه چیز مطابق با میل شما پیش می رود. طرف مقابل هم باید حرفی برای گفتن داشته باشد.

این مطلب را نیز بخوانید: اهمیت موضوع رازداری در جلسات مشاوره

·مقاومت در برابر انحرافات

مرزها فقط برای شما و همسرتان نیست. آنها همچنین بین شما و جهان بیرون هستند. این محدودیت ها با دنیای بیرون به شما کمک می کند تا از روابط خارج از ازدواج و خیانت جلوگیری کنید. اگر متوجه شدید که به کسی تمایل دارید، با شریک زندگی خود گفتگوی صادقانه و باز داشته باشید. همسرتان به صداقت و وفاداری شما افتخار می کند و پیوند بین شما را قوی تر می کند.

· نبودن آزارهای فیزیکی

این مرز به هر قیمتی قابل عبور نیست. آزار جسمی مانند ضربه زدن، هل دادن یا سیلی زدن به یکدیگر هرگز قابل تحمل نیست.

· به همسرتان حسادت نکنید

حسادت یک فاجعه در رابطه شماست. اگر از خودتان ناراضی هستید، وتوانایی تغییرهمه چیز در رابطه خود را ندارید. وقتی به رشد، مهارت های اجتماعی، ظاهر یا هر چیز دیگری در همسرتان حسادت می کنید، به این معنی است که در رابطه احساس ناامنی می کنید. ناامنی شما را مجبور به شکستن تمام موانع در ازدواج می کند.

· ارزیابی موقعیت ها

شما باید بدانید که با ارزیابی موقعیت، کجا هارا مرز بندی کنید. گاهی اوقات تعیین حد و مرز در ازدواج ممکن است به شریک زندگی شما آسیب برساند، اما این بدان معنا نیست که برای رابطه شما بد است. برای مثال، ممکن است از همسرتان بخواهید که مسئولیت پرداخت قبوض خانه را به عهده بگیرد، زیرا می‌خواهید در کاری به خصوص سرمایه‌گذاری کنید و نیاز به زمان بیشتری دارید. بنابراین، قاطع باشید زیرا با این سرمایه گذاری ها آینده را تضمین می کنید.

·ببخشید

بخشیدن همسرتان می تواند چالش برانگیز باشد. اما، برای تقویت ازدواج شما ضروری است. حتی در مواقع درگیری، باید آنقدر متواضع باشید که ببخشید و تعارض هارا حل و فصل کنید. اما اگر اشتباه تکرار شد قاطع باشید.

این مطلب را نیز بخوانید: مشاوره با موبایل

· گاهی اوقات «نه» بگویید

در برخی موقعیت‌های زندگی شما باید «نه» بگویید، حتی اگر به شریک زندگی‌تان آسیب بزند. اگر همسرتان از شما می‌خواهد کاری غیرقانونی یا آزاردهنده انجام دهید، چاره‌ای جز «نه» گفتن ندارید.

· تعیین حد و مرز برای خود

قبل از اینکه محدودیت‌های شریک زندگی‌تان را اعلام کنید، با ایجاد حد و مرزهایی برای خودتان، قوانینی را برای خود قرار دهید. این کار همسرتان را تشویق می‌کند که از آن پیروی کند.

تفاهم در ازدواج

·برخی باورهای غلط درباره مرزها

مرزها در روابط اغلب به اشتباه درک می شوند و اشتباه خوانده می شوند. چند تصور غلط رایج در مورد تعیین مرزها:

افرادی که حد و مرز تعیین می کنند به عنوان خودخواه و سفت و سخت برچسب زده می شوند.

افرادی که مرزها را تعیین می کنند به عنوان کنترل کننده هایی تلقی می شوند که سعی می کنند آزادی شریک خود را محدود کنند.

مرزها به همسر شما دیکته می کند که چه کاری انجام دهد و چه کاری انجام ندهد.

مرز محافظت از خود به عنوان مجازاتی برای دیگری تلقی می شود. به عنوان مثال، وقتی شوهر علیرغم اینکه چندین بار به او گفته شده، اسراف می کند، زن انتخاب می کند که حساب بانکی جداگانه داشته باشد. انتخاب داشتن حساب بانکی برای خود برای شوهر مجازات به حساب نمی آید

حل تعارضات با همسر مقاوم ممکن است برای خود حد و مرزی تعیین کرده باشید. اما ممکن است همسرتان مشتاق نباشد که با شما همراهی کند، یا ممکن است بخواهد به مرزهای شما محدود نشود زیرا احساس محدودیت و گرفتاری می کند. اگر همسرتان در برابر مرزها مقاومت می کند، راه هایی برای برخورد با این موضوع وجود دارد:

این مطلب را نیز بخوانید: عشق و ازدواج

قبل از تصمیم گیری در مورد مرزها با شریک زندگی خود مشورت کنید:

  • به همسرتان این آزادی را بدهید که «نه» بگوید.
  • اگر اشتباه می کنید بپذیرید.
  • به فضای همسرتان احترام بگذارید.
  • به آنها زمان بدهید تا با مرزها کنار بیایند.
  • از کناره گیری از همسرتان، حمله کردن یا ایجاد احساس گناه در او خودداری کنید.
  • وقتی از مرزها عبور می کنید از همسرتان بازخورد بگیرید.

کلیدهای یک ازدواج موفق:

واضح وروشن ارتباط برقرار کنید.

به همسرتان بگویید که از حضور او در زندگی خود سپاسگزار هستید.

به عنوان یک زوج برای هم وقت بگذارید.

برای زمانهایی که تنها هستید برنامه ریزی کنید.

درک کنید که مخالفت کردن اشکالی ندارد.

بدنبال ایجاد اعتماد در رابطه باشید.

بخشیدن همدیگر را یاد بگیرید.

عوامل مخرب در ازدواج

نق زدن

تعاملی که در آن یک نفر به طور مکرر درخواستی را مطرح می کند، شخص دیگر به طور مکرر آن را نادیده می گیرد و هر دو به طور فزاینده ای آزرده می شوند. نق زدن مسئله ای است که هر زوجی در مقطعی با آن دست و پنجه نرم می کنند. نق زدن دایمی به طور بالقوه می تواند به اندازه زنا یا وضعیت بد مالی برای ازدواج خطرناک باشد. این دقیقا همان نوع ارتباط سمی است که می تواند در نهایت یک رابطه را از بین ببرد.

اولویت قرار ندادن یکدیگر

پس از ازدواج، یکدیگر را در اولویت قرار دهید. اما این به معنای چسبیدن به هم مانند چسب نیست. در عوض، ازدواج و بقیه تعهدات خود را به عنوان یک سیستم کنترل و تعادل در نظر بگیرید. اگر متوجه شدید که تمام وقت شما صرف کار کردن یا دویدن به دنبال بچه ها می شود، برای اطمینان از اینکه واقعاً زمانی را با هم می گذرانید یا نه مروری را در زندگیتان داشته باشید.

ارتباطات ضعیف

چگونه گفتن مطالبی که شما را در حین مطرح شدن آنها آزار می دهد، مهم است. در غیر این صورت، شما در حال تهیه دستور العملی برای تهیه رنجش و دعوا هستید. فریاد زدن و یا امتناع از صحبت کردن، راه‌های ناسالمی برای بحث کردن هستند. یاد بگیرید در مورد توقعات خود بدون سرزنش کردن طرف مقابلتان صحبت کنید.و مهارت های برقراری ارتباطات را فرا بگیرید.

این مطلب را نیز بخوانید: مشاوره ازدواج

حفظ اسرار

آیا اگر شریک زندگی تان هم دروغ های سفید کوچکی بگوید، ناراحت نمی شوید؟ روابط بر پایه اعتماد بنا می‌شوند و اگر نتوانید درموارد کوچک به هم اعتماد کنید جرات اعتماد به شریکتان در موضوعات بزرگتر را نخواهید داشت .همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد پنهان نگه داشتن راز از شریک عاطفیتان ممکن است به رابطه آسیب برساند زیرا به معنای عدم اعتماد به حمایت های شریک زندگیتان است .و اور آزرده خواهد کرد.

مرزهای ضعیف با خانواده یا دوستان

نداشتن حد و مرز در ازدواج عواقب وخیم بسیاری دارد. برخی از آنها کوچک و برخی دیگر بزرگ است .مرز آن خط یا محدودیتی است که شرکا برای محافظت از ازدواج خود تعیین می کنند و از استثمار خود جلوگیری می کنند. مرزها به شما این امکان را می دهد که بین خود و همسرتان خط بکشید و مالکیت و مسئولیت را بین
خودتان تقسیم کنید .خانواده و دوستان زمان و مکان دارند و نباید هر زمان که دوست داشتند در زندگی شما حضور داشته باشند. علاوه بر این، گفتگوها در مورد زندگی خصوصی خود را در خارج از ازدواج به حداقل برسانید.
همه ما اینجا بزرگسال هستیم و اگر کار اشتباهی انجام دادید یا به احساسات دیگری آسیب رساندید، باید عذرخواهی کنید.

سپاسگزاری نکردن

به خاطر کارهایی که همسرتان انجام می دهد، «متشکرم» بگویید، حتی اگریک کارعادی باشد.قدردانی به خصوص زمانی که یکی از شما درحال انجام کاری سخت و وقت گیر است .. حتی اگر شریک زندگی شما از چمن زنی لذت می برد، قدرت قدردانی از چمن های کاملاً آراسته شده را دست کم نگیرید.

این مطلب را نیز بخوانید: رویکردهای روانشناسی

اعمال حسادت

تفاوت زیادی بین پرسیدن در مورد روزی که سپری کرده و کباب کردن او در مورد هر لحظه ای که با شما نیست وجود دارد. وقتی شوهرتان می گوید که یک مدیر جدید در شرکتش استخدام شده است، نباید این جمله را بگویید: آیا او زیباست؟ همه ما ناامنی هایی داریم، اما رفتار حسادت آمیز مداوم و و مقایسه های همیشگی باعث فرسودگی آشکار در رابطه شما می شود.

اجتناب از کمک حرفه ای

گاهی اوقات حل مشکلات ازدواج به تنهایی کارساز نیست. اما تا زمانی که سعی نکنید مشکلات خود را با یک درمانگر ازدواج حل کنید،مشکلات را به حال خود رها نکنید. اینها متخصصان بسیار آموزش دیده ای هستند که همه چیز را دیده اند و می توانند توصیه های مفیدی ارائه دهند و همچنین به شما کمک کنند تا دیدگاهای همسرتان را بهتر درک کنید. هر چه زودتر کمک بگیرید،بهتر است. در نظر بگیرید که برای سلامت دندانهایتان به دندانپزشک مراجعه کنید – یک حفره کوچک به راحتی قابل اصلاح است، در حالی که در پوسیدگی ریشه داستان کاملاً متفاوت است.

نشانه های ازدواج سالم

ازدواج سالم

  • هر فردی هویت خاص خود را دارد و با ازدواج هم هویت خود را حفظ می کند.
  • زوجین ارتباط خوب و زیادی با هم دارند .
  • زندگی جنسی خوبی با هم دارند .
  • به یکدیگر اعتماد دارند.
  • به هم وفادارند .
  • درتمام جوانب زندگی شان تعادل وجود دارد.
  • ازدواج برایشان شادی بخش و سرگرم کننده است

پیش بینی ازدواج موفق

زوج‌هایی که شبکه‌های بزرگتری از دوستان و خانواده دارند، ممکن است کمک و تشویق بیشتری در مسیریابی با چالش‌های زندگی زناشویی داشته باشند. توجه داشته باشید، با این حال، این یافته مربوط به خرج کردن پول زیادی برای یک جشن عروسی نیست، بلکه در مورد داشتن تعداد خوبی از دوستان و خانواده در گوشه و کنار شما
است.

تحقیقات نشان می دهد زوج هایی که قبل از ملاقات با همسرشان شرکای عاشقانه بیشتری داشتند، نسبت به آنهایی که سابقه روابط عاشقانه محدودتری داشتند، کیفیت ازدواج پایین تر و افکار طلاق بیشتری داشتند. یک توضیح احتمالی برای این موضوع این است که یک یا هر دو فرد ممکن است همسر خود را با شریک قبلی مقایسه کنند که منجر به رنجش و انتظارات غیرمنطقی در رابطه شود. همچنین، هر چه شرکای بیشتری داشته باشندو تعداد دفعات بیشتری به یک رابطه خاتمه داده باشند به این معنی است که تعهد ممکن است برای شما ارزش کمتری نسبت به فردی با تجربه های عاشقانه کمترباشد.

این مطالعه همچنین نشان داد که زنانی که از رابطه قبلیشان دارای فرزند هستند بیشتر در ازدواج خود دچار مشکل می شوند. بر اساس یافته های محققان، این موضوع برای پدران در این سناریو صادق نیست. درتصمیم گیری هاچیزی که برای شخص دیگری مناسب است ممکن است با سبک زندگی شما سازگار نباشد. کاری را انجام دهید که برای شما و همسرتان منطقی است و خوشحالی به دنبال آن خواهد آمد.

چرا قبل از ازدواج مشاوره کنیم؟

هدف از مشاوره قبل از ازدواج بهبود روابط شما با شریک زندگی و کمک به شما در ایجاد یک پایه قوی برای ازدواج است. مشاوره قبل از ازدواج همچنین به شما و شریک زندگیتان اجازه می دهد تا قبل از تصمیم گیری در مورد یک موضوع، درمورد جنبه های مهم رابطه تصمیم بگیرید.

تست هایی روانشناسی که معمولا قبل از ازدواج انجام می شوند:

تست نئو

تست میلون

تست طرحواره ها

تست MMPI

تست MBTI.

تست عشق استرنبرگ

تست سبک دلبستگی

تست نیازهای اساسی گلاسر

منابع:

https://whywesuffer.com/nagging-love-destroyer-marriage-killer-2/
https://www.marthastewart.com/7913112/common-causes-of-divorce
https://lotusgroup.biz/blog/7-signs-of-a-healthy-marriage/

https://www.bridalguide.com/blogs/3-surprising-factors-may-predict-happy-
marriag

https://www.momjunction.com/articles/must-have-boundaries-in-
marriage_00430031

برچسب ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند